Delik - Rozlúčka so slobodou (2015;Ruka Hore)

Představte si svůj život jako jednu velkou jízdu ve znamení hesla "víno, ženy, zpěv". Pro mnohé jistě sen, pro některé standard. Jak se ale říká, sytý hlasovému nevěří, a tak z pozice snílka vidíme málokdy i odvrácenou stranu požitkářského života, jež se nese ruku v ruce s úspěchem. A že ty poslední roky Delikova života patřily jednoznačně mezi ty nejlepší, uznal sám už ve své hostovačce na producentském albu "Soundtrack" DJe Fattea. Nyní je jasné, že větší už to být nemůže a je nutné ubrat plyn, než se mince obrátí na druhou stranu. Říct vale klubové dekadenci, odložit poslední lahev a vymazat v telefonu seznam plný hoes. Tomu však ale nesmí chybět poslední tečka - rozlučka se svobodou. Poslední kalba bez pravidel.

Delik dopředu upozorňoval na to, že jeho EP bude jiné, než loňský debut "Sloboda" a první singly "WTF" a "Crack" toto prohlášení potvrdily. Ostatně sám autor v bookletu nazývá toto dílo "extravagandním" a nemám tak celkem pochyb, že na příštím projektu se Supou to bude opět Delik, jak ho známe. Hned v úvodu je totiž třeba napsat, že ne celé EP se nese v duchu nových způsobů interpretace textu. Již v "Intru" potěší všechny sportovně založené studenty flow pěkně vyseknutým refrénem na jeden nádech. Stejně tak v "Outru" na chvíli vykoukne autorovo lyrické já. Díky klasické flow zní tyto skladby o něco střízlivěji než ostatní a výborně tak otevírají i uzavírají tuhle dope jízdu. Z koncepčního hlediska je tento záměr mnohem dráždivější, než kdyby Delik jen posbíral pár nepovedených nahrávek ze Slobody a dal tomu dobře znějící nálepku "Rozlúčka so slobodou".

V dalších písních se totiž Delik noří do atmosféry barového života se vším, co k tomu patří a neváhá se přitom vymáchat ve vlastních démonech. Titulní píseň "Rozlúčka so slobodou" na mě v prvních vteřinách působila dost chladně, jak jsem ale věnoval pozornost textu, uvědomil jsem si, že mám před sebou zpověď člověka, který se sám ještě tak trochu bojí, že ho nová životní etapa omrzí. "Všetky oči na mňa: Berieťe si tu přítomnú? -Nie, uťekám preč. Všeci stres, nikto nevie, kde som. Som v bare, lejem to na ex, volám všetkým svojím ex, pojďte sem! Kurva hned! Budim sa, bol to len sen...". Je trochu škoda, že z tématu písně "Akta XXX" nevytěžil trochu víc. Stejně tak "Ilegálny flow" je vesměs tradiční egotrip jen s novou flow. Občasné pasáže, které autor opakuje několikrát dokola, by mohly být zastoupeny méně. Ty mají svou sílu spíše v okamžicích, kdy znázorňují čekání nebo jiný proces, do kterého se hodí. Jako když Delik v závěrečném "Outru" opakuje: "Dve tablety a panák. Čakám, kým to začně šlapat", přičemž naléhavost jeho hlasu se stupňuje. Pokud jde o flow, ta je hlavním předmětem diskuzí a o jejích kvalitách musí rozhodnout posluchač. Celá ta zfetovaná nálada písní dobře koresponduje s barvitou minulostí autora, a tak při posuzování hraje mimořádnou roli faktor, zda se řadíte mezi fanoušky MR.

Milujem vás všetky girls. Ale len do zajtra. Od zajtra ostáva len ona, každý večer doma, žiadne každý večer ideme až pokiaľ príde kóma. (Rozlúčka so slobodou)

Autor také na moment opustil produkci z domácí stáje a pro beaty šel za mladou krví. Mamutí podíl na instrumentálech má Dalyb, ale beatem přispěli i Konex a Nobodylisten, jenž se v "Outru" asi nejvíce přiblížil zažité produkci z časů Good Fellaz. Navíc roztříštěný vokál, který doprovází Delikovy otevřené verše, báječně doplňuje atmosféru. Dalybovy beaty poznáte hlavně díky jeho specifickému rukopisu. V jeho rukou dostávají nový rozměr hlavně devadesátá léta, takže se nedivte, až na vás autor vybalí vysamplovanou znělku z dobového seriálu "Akta X" v písni "Akta XXX". Dalybovi beaty nejsou tolik abstraktní jako na albu "Vlna" se Samyem a jdou více na ruku energickému zážitku. Spletitý a těžkopádný rytmus nahrávek však zůstává. I když v minimalistické "Spiteri a hajzli" letí flow jako pingpongový míček mezi dvěma hráči a i beat titulního tracku "Rozlúčka so slobodou" je díky tradičnímu halftime rytmu pro posluchače celkem přístupný.

V krátkém prostoru nového EP dostalo šanci se ukázat několik hostů. V "Aktech XXX" se tak objevili Otis (Otecko) a po delší době také Turbo T. Zatímco Otis si vystačí se svým přednesovým standardem, obávám se, že u druhého zmíněného si budete muset líznout trochu meskalinu, pokud byste chtěli výkon autora přečkat ve zdraví. Ačkoli se neřadím mezi fanoušky Sergeie Barracudy, užil jsem si jeho sloku v písni "Ilegálny flow", kterou dokonale válcuje jeho ostravský hrubý přízvuk a hlasový základ, jež dodává zvolenému beatu na nervozitě. Mladou slovenskou krev reprezentuje asi nejvytíženější nováček současnosti Samey, jehož výkon v příručce "Jak mít flow, kterou budou všichni žrát" opět nenajdete. Za pozornost také stojí Gleb, jenž se objevil už na autorově "XXX Tapu" a nyní si s Delikem obratně přehazuje mikrofon v pecce "Spiteri a hajzli".

Nejdeme spať, hore až do ďalšieho dňa, každý z nás to má v DNA. Doba je zlá, sme deti tmy, spoločnosť je tak čistá, my sme kaz. (Kundyprachyweed)

Delikovo nové EP je ve většině ohledů uděláno dobře. Volně navazuje na úspěšný debut "Sloboda" a přitom se autor nebojí jít vlastní cestou, i když na nějaké sofistikované záměry není na nové nahrávce takový prostor. Je to něco jako, když k dobré hře vyjde datadisk, který upravuje dosavadní hratelnost a hráč si tak odnese podobný, ale přece jen trochu nový zážitek. Vzhledem ke svému krátkometrážnímu pojetí udělá "Rozlúčka so slobodou" v roce 2015 díru do světa jen těžko, rozhodně se ale jedná o důstojně ujeté a odvážné rozloučení se svobodou. A nevěřím, že by někdo z vás při loučení se s oblíbenými životními radovánkami neexperimentoval. Je ovšem otázkou, jak se ke zvoleným postupům postaví fanoušci a mladá generace posluchačů, kterou si jistě tento titul klade za cíl také oslovit. Kdybych "Rozlúčku so slobodou" hodnotil v kontextu regulérních desek, šel bych s hodnocením o něco níž. Mezi EPčky však patří Delikovo nové dílo k těm výraznějším, které jsme v letošním roce měli dosud možnost slyšet.

7/10