Decko - Kronikár (Gramo Rokkaz, 2012)

Decko, člen Gramo Rokkaz, vydal v únoru své sólo album "Kronikár". Ačkoliv od toho utekl již měsíc, zhodnotit tuto desku je rozhodně třeba. Nenapravitelný kronikář totiž napsal civilní a nenásilnou výpověď, která opět oživila vody česko-slovenské scény a podepsala se pod ní i další zvučná jména.

Pokud očekáváte od desky něco nového, nedočkáte se. Nepřinesla oproti Deckově debutu "Utečenec" takový posun, Decko si drží svůj styl. Přesto je v některých skladbách cítit větší upřímnost a syrovost, která se hodí do klasický "trueschoolových" beatů, jejichž správnou atmosféru vytvořili jména jako Lkama, Smart, Analytik, Fatte či Dubas. Kromě producentů jinak moc hostů nenajdeme, což je pro Decka typické. Mezi několik málo hostů patří již tradiční americko- francouzské duo Scheme a Row G, Gramo Rokkaz nebo čeští Idea a Paulie Garand.

.

Celkově stojí výsledek za to. Rýmy nejsou zrovna dvakrát složité, ale jako zpověď tvrdého a nekompromisního rappera poslouží dokonale. Decko si nebere s nikým servítky a na ničem nenechá niť suchou. Stylizuje se do role pána ulice("Nepatrím medzi známe tváre, ale u mňa na ulici som jak farár na fare"), zkritizuje upadající společnost i politiku, poví nám, co se změnilo za dobu jeho působení v Bratislavě a vezme nás i do svých snů.

Beaty plné špinavých bicích působí ve většině případů dost ponuře a pesimisticky, což rozhodně není u tématicky podobných textů na škodu, ale konceptu chybí větší různorodost. Sice si zakýváte hlavou, ale skladba, která by vás dokázala pobavit chybí. Jedinou podobnou skladbou je "Kupé" s hostujícími Ideou a Paulie Garandem, kterou degraduje stereotypní beat, který po chvíli přestane bavit. Album je zkrátka tvrdé od počátku do konce a je škoda, že se Decko nerozhodl trochu experimentovat. Tím nechci snižovat jeho hodnotu, právě naopak. Pravověrní posluchači undergroundu a vyznavači rýmů tvrdých jak kladivo si rozhodně přijdou na své.

Hodnocení : 7/10

Text: Purack

Redakce - Bbarak