Dead Team - Nebezpečná aktivita (2016; ZNK)

Budoucnost je pro někoho možná nejasná, ale jistý je fakt, že se stále nedokázala ponaučit z minulosti. Není to boj dobra se zlem, ale boj člověka s člověkem. Všechny významné spory doprovází lidská hloupost a chuť po neomezené moci. I náboženská tažení jsou dnes pouhým přežitkem lidských nedostatků vykompenzovaných v něco nadpřirozeného, pod co se může slabá osobnost ukrýt. Dead Team nepřichází na trh s revolučním tématem, ale zajímavým zpracováním, které stojí za pár minut vašeho času. Však již v intru zjistíte, že podobného názoru byli autoři kultovní filmové série Planeta opic již před téměř padesáti lety.

Na začátek musím před kluky smeknout z jednoho prostého důvodu. Přestože nejsou v popředí zájmu tuzemského publika, dokážou si vypěstovat svou vlastní posluchačskou základnu. Jejich hlavním plusem je fakt, že jejich materiál funguje na koncertech efektivně, což mohu potvrdit a vřele doporučit. Člověk by si pak řekl, že materiál fungující na koncertech je asi šitý horkou jehlou a jednoduchou nití, ale opak je pravdou, neboť album je nejlépe pochopeno v klidu domova a plného soustředění na výpovědní hodnotu.

Jelikož se Hades snaží vrátit do normálního života, měla druhá polovička Terror Crew volné ruce. Vše neskončilo jen jeho sólovým dílem, nýbrž i vznikem nové skupiny Dead Team. Přestože Evil Dope tahá ve zkušenosti za delší konec lana, Mr. Nightmare mu sekunduje více než zdatně. Díky tomu se mi do rukou dostala dlouhohrající placka nesoucí název „Nebezpečná aktivita“, která má ke sladkým materiálům velmi daleko. V čem tedy tkví její kouzlo? Já bych asi řekl, že v té syrovosti a schopnosti otevřít oči všem, kteří nechtějí jen společensky spát.

Již samotný cover vám naznačí, že i v tomto případě se členové stáje ZNK vtělí do absolutního zla. Je dlouhodobě známo, že rádi využívají vžití do rolí negativních postav k reflektování svých názorů. To se děje i v případě „Nebezpečné aktivity“, která poukazuje snad na tisíc způsobů lidské hlouposti, která nás může dovést k finální zkáze všeho živého na naší modré kouli. Abych se vrátil k samotné schránce, v paměti mi velmi silně utkvěl obrázek osoby zahalené v radioaktivním obleku s plynovou maskou na hlavě, který v moři popelu a spadu nalézá poslední rozkvetlou květinu v okolí. Zůstává mi však záhadou, zda se i pět minut po dvanácté hlavní aktér rozhodně poslední známku flóry utrhnout nebo konečně chránit.

Instrumentální vklad nabízí tradiční hráče, které je možné se stájí ZNK stabilně pojit. Největší počet beatů má na svých bedrech Mortem, což dodává celé desce i jistý rukopis a náboj. Nabídnuto mi bylo to, co jsem již od samotného názvu celého alba čekal. Temné a úderné linky, které děsí i bez textového obsahu. Kulisa pro verbální část byla vytvořena vkusně a nemám problém nechat hrát celé dílo plynule bez přepínání.

Samotná témata jsou na naše poměry originálně zpracována a je znát, že oba autory je možné vyzpovídat i na hlubší konverzační lince bez strachu, že by plácali o něčem, o čem nemají páru. Nenutí se řídit názory jedné strany, ale poukazují na všechny možnosti, které nahlodají tvou mysl a donutí tě vytvářet si vlastní závěry bez zbytečného papouškování. Na úrovni je nejen obsah, ale i samotné technické zpracování. Nečekejte trendové drmolení nebo zbytečnou mutaci v hlase, ale přirozenou dikci, která nahrává celistvosti díla a dělá z něj vyvážené medium.

Dead Team mi nabídl desku, která mě bavila a dokázal bych ji doporučit i dále. Typický zástupce undergroundu pro vyhraněnou část publika sice nezíská ovace ze všech stran, ale cestu má vyšlapanou dobře a já věřím, že se nejedná jen o jedinou vlaštovku z jejich dílny. Bude zajímavé sledovat, zda i v tomto případě bude informační sdělení fanoušky nestráveno a posuzováno jako nechytlavé dílo. Možná mi v tracklistu chybí nějaký silný track, který by se nesmazatelně vryl do mé paměti po dobu delší než pár měsíců, ale asi by to pak zkazilo dojem z vyváženého požitku. Ano, je to morbidní a ZNK hráčům podobné, ale tahle stopáž dokáže skutečně vyděsit.

7/10