Dame - SELFMADE (2017; DMS Records)

Můžeš být ve hře již roky, přesto stále otálet se svým sólo debutem. Máš svou crew, která má zvuk a několik úspěšných nosičů za sebou. Máš parťáka, jenž patří k nejlepším v zemi, a jsi s ním v symbióze. Máš jiné priority - práci, hudbu ale miluješ, proto neříkáš ne, ale možná jednou. Ale publikum je hladové a postupem času se stále častěji ozývá, proč ten Dame také nenahraje desku. Hovořilo se o tom skutečně dlouho, v hlavě to uzrálo a v závěru roku 2017 se šlo s kůži na trh. Jakou silou vládne Dame na svém Debutu?

Hodnotit debut nováčka a letitého zkušeného rappera chce dvojí metr. Očekávání je větší, vždyť Dame má patřit k tomu nejlepšímu na slovenské scéně, jen to musí podtrhnout tímhle sólem poukázat na to, že to dokáže táhnout i sám bez přičinění Separa. Já jsem tohoto dojmu nabyl už u poslední desky DMS, na které se mi zdálo, že vyrostl do stádia, kdy nemusí stát ve stínu, ale diktovat tempo. Učil se po boku těch nejlepších, podílel se ovlivňování podstatné části generace a bylo jen otázkou času, kdy láska k hudbě zvítězí a on prodá svůj potenciál.

Ano, „$ELFMAD€“ je skutečně možné po právu řadit mezi adepty na slovenskou desku roku. Technická stránka věci je na velice dobré úrovni a Dame pokračuje tam, kde na posledním projektu DMS skončil obohacen o nespočet hostovaček, které připomíná v bonusovém mixtapu. Čistý projev, rychlé proměny techniky a důraz na každý detail. Je na každém rohu očividné, že si dal práci a nechtěl si svůj sólo start jen odbýt. Dame rovnou dupnul na plyn a začal se hlásit o trofej.

Každému zcela jistě nebudou lahodit všichni hosté a všechny produkce, do kterých své myšlenky vložil. Moderní beaty ale rozhodně nejsou v tomto směru na škodu, nikdo přeci nečekal, že Dame bude znít jako GR Team a pokoušet se vyhranit jen pro starší posluchače. Výhodou jeho materiálu je to, že výpovědní hodnotou a zpracováním může nalákat kohokoliv a o prodeje mít nouzi rozhodně nebude. Ale bylo to tvořeno právě za tímto účelem?

Hostů je na tomto díle skutečně dost. Účast Separa a některých dalších se dala očekávat, překvapením pak může být napojení na českou mladou krev v podobě Logica či Lucase Dopea. V rámci našich východních sousedů se dle mého názoru ale jedná o sázku na jistotu, možná bych zde očekával i plnění nějakého snů a pozvání americké legendy, ale ne vždy je možné finančně utáhnout tak houževnatého koně. Nikdo vysloveně nepropadl, ale takový Spirit nebo P.A.T nepředvedli také nic památného.

V tématech nehledej nečekané a unikátní motivy, které by Dameho jasně vyselektovaly. Separuje ho až jeho zpracování a projev, což je dobře, neboť v dnešní době najít něco nového už není moc snadný úkol a klást důraz by se měl především na vlastní myšlenky, a zkusit i častokrát využitá téma prodat po svém. Dame má tu výhodu, že není na scéně žádným nezdárkem, který by neměl o čem hovořit. „$ELFMAD€“ je upřímnou zpovědí, která si na nic nehraje, nelze ji kategorizovat do sekce sci-fi, naopak se mi líbí ta otevřenost a všestrannost, se kterou autor bruslí na jedné straně na tenkém ledě, na té druhé se pak vyhřívá tam, kde mu je příjemně.

Při hodnocení mohu s poklidem říct, že tento rap nebyl tvořen prioritně pro honorář. Dame si dal na svém debutu záležet, výsledkem je dílo, které obsahuje hned celou řadu silných skladeb. Rozhodně se jedná o jedno z nejlepších alb tohoto roku, zda se dokáže prokousat i vrstvou času a nezapadne prachem, se teprve jen ukáže. Samozřejmě ale nesmím také opomenout, že oproti svému kolegovi z DMS nezklamal. Nahrál desku, která je ve všech ohledech vyspělejší než „Pancier“. Dlouho očekávaný debut hodnotíme velice kladně a uvidíme, zda Dame z cesty zásadně neuhne a nesemele ho hudební průmysl.

8,5/10