Critical Madness – Bringing Out The Dead (2010, Domination Recordings)

Když někdo vysloví slovo Florida, tak se mi okamžitě asociuje vedro jako prase, palmy, pláže, jachty a taky vznášedla plující po bažinách a po hlavách nasraných aligátorů. Kriminálka Miami vyšetřující Versaceho vraždu v jeho luxusní vile, která není zase až tak vzdálená od skromné garsonky našeho Standy Grosse. Co se týká rapu, byla Florida vždy známá pro svůj typický styl booty music, miami bass, chcete-li. Tamní representanti vévodí nejen žebříčkům hitparád, ale i tamní galérce viz kokainový boss Rick Ross. Co se týká nezávislé scény, tak mě moc jmen nenapadá, ale možná by mi poradil Marpo, který tam tráví pracovní dovolenou. Že to tam ale nebudete zase až tak mrtvé, dokazuje přinejmenším dvojice MC´s Critical Madness. Oba platí už nějakou dobu za freestylové mašiny, které se neustále potkávaly na různých battlech. Po nějakou dobu to bylo už ale nudné, tak se maníci domluvili, že by mohli stát na stejné straně barikády a kopat za jeden team. Přestože oba pochází z Orlanda, nepřináší z tamních končin nic typického. Žádné bikiny na Miami Beach, žádný bílý prášek, žádný těžký život drogového dealera a podobná zvěrstva. Critical Madness jdou na věc z úplně jiné strany, z takové, která je typická třeba pro newyorkský underground. Tvrdej buben, striktní boombap (produkce od TEMPERMENTAL, TzarIzm, Marco Polo a DC The Midi Alien), skrečované refrény a rap, co odsýpá. Oba rappeři mi hodně připomínají tandemy jako Lexicon nebo Porn Theatre Ushers. Taky jsou to dva bílí kluci, co milují černý sport a taky rádi chlastaj a potom solí punchlines. To mají určitě společné. K tomu aby vyprodukovali slušnou desku, tak nepotřebují žádný převratný koncept, jen pár témat, které řeší asi většina vrstevníků v jejich okolí. Oba jsou hrdí na místo, odkud pocházejí a proto ho chválí i haní hned ve dvou skladbách. Zatímco “Live From FL“ je pohodička s vokálním samplem alá Jedi Mind Tricks, morda “Down The Line“ je temné peklo o hurikánech, co pustoší jejich kraj. Když přijde řeč na politiku a sociální problematiku, tak nemohou nepozvat do tracku “1st Amendment“ nikoho jiného než odborníka na slovo vzatého jako je Sabac Red. Mám pocit, že tohle byl první singl a jedna z nejlepších skladeb celé desky. Když už neví, o čem by dál rapovali, nasadí jen čistou střelbu kousavých rýmů do těžkých instrumentů jako “Gods Of War“ nebo “Eyes Front“. Plusovým bodem je tu taky přítomnost oblíbených rappaz jako Joell Ortiz, Young Zee nebo Little Vic, jehož klasická deska Each Dawn I Die neprávem zapadla, o čemž mluvil i třeba DJ Premier. Nemohu zapomenout taky na jejich krutý metalový booklet plný kostlivců a ujetých kreseb. Pro někoho to může být trochu málo, že v roce 2010 dělá někdo pořád ten stejný boombap jako před lety, někdo je ale na druhou stranu za to moc rád, protože desky tohoto typu, ho pořád drží u rapu. Pokud solíš Demigodz, C-Rayz Walz, Sabac nebo partu okolo producenta Ide, tohle nasol taky. Šňupej čistý boombap z Floridy.

- Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná