Cigo - Malý princ (2015;Spirit Music)

Cigo přinesl mezi koncepty rapových desek kousek světa, který byl dosud rap zvyklý potkávat spíše z opačné strany barikády. Stejně jako byste nečekali, že se váš kamarád, který ještě před měsíce držel mic, dá třeba k policii, nečekali bychom ani my, že se prostřednictvím Cigova prvního sóla budeme moci na svět podívat právnickou optikou. Také vám to zní jako zajímavý nápad?

Co dělal vlastně člen H16, když jeho kumpáni makali na svých sólových kariérách? Jak se na vývoj kapely a svých felas dívá sám Babo C? Podaří se mu vylézt ze šedé zóny, do které se dostal v důsledku menších uměleckých ambicí oproti svým kolegům? Byl jsem  zvědavý, jak se autorovi podaří na "Malého prince" vtisknout své personálie z posledních let. O jeho zkušenosti s oborem práva jsem se doslechl krátce před vydáním. To už se zvědavost přelila v očekávání. Taková příležitost zahrát si na cajty a zloděje v jednom coby neutrální ruka zákona se v česko-slovenském prostředí jen tak neslyší.

Právnická anabáze málého prince, je tak ojedinělou zkušeností, která však nemá na desce příliš velké využití. Je škoda, že se o ní nakonec autor otře maximálně na úrovni několika rýmů, které ale stačí k tomu, aby alespoň vysvětlily, co dělal Cigo, když Majk a Otis pekli první sóla. „Hovorili, že Jednašestku ťahajú iba Spirit a Otis. Nemohli vedieť, že môj druhý domov bol štyri roky office." Některé fráze pro změnu pracují s peripetiemi právnického života a taví je zpět do rapové branže „Ľudia nechcú vedieť, prečo robím to, chcú iba vyniesť ten verdikt." Vzhledem k tomu, kolik citací jsem použil jen ze skladby "Já to mám", máte možnost si udělat představu, jak zajímavě by to znělo, kdyby šel Cigo podobně až na dřeň ve všech stopách.

Témata a jejich pojetí se tak drží v celkem standartním znění. Máte tu klasické trapové energické bangery aka "RHB", "Plný plyn". Máte tu lásku k ženě (Milovaná). Nechybí pár konspirací o tom, jací jsme všichni otroci v rukou mocných (Naprogramovani) a trocha toho popu (Domov, Živí navždy). A opomenout nesmíme ani morální kocovinu, která přichází v podobě skladby "Nejsom perfektný". Klasika. Zajímavější je díky vloženému skitu "ze života" pojetí skladby "Poznám tieto baby". Celkově mi tak uniká důvod, proč se Cigo rozhodl pojmenovat svůj debut podle stejnojmenné knihy Antoina de Saint-Exupéryho, pokud tedy inspirace pramení odsud. Proč pochybuji? Protože ke zvolení podtitulu "Malý princ" jsem nezaslechl na desce ani jeden důvod. Nevím, zda se jedná pouze o můj postřeh, ale když si poslechnete celé album na jeden zátah, mořná si všimnete podobně jako já, že první část alba je více přímočará a má blíže ke klasickému rapu, zatímco zhruba ve dvou třetinách se snaží jít autor více do hloubky a věnuje se i oduševnělejším tématům.

„Áno, bol som právnik a mohol som byť viac bohatý ako slávny" - Já to mám

Jestli mě někde přesvědčil Cigův tok slov, je to rozhodně klubový banger "RHB", který například ve srovnání s Elpeho podobně laděnou rýmovačkou "Diktátor" z jeho nedávno vydané desky, disponuje potřebných drivem a jednoduchým ale kulervoucím způsobem podaným refrénem, v němž i obyčejné „Chápeš raaap, hudba, byznys, my jsme RHB," geniálně šimrá v uších. Ačkoli jsem byl v tomto smyslu původně dost skeptický, dost mě překvapila autorova práce s hlasem, která je poměrně variabilní. Cigo v některých místech dupe na plyn, jindy je jeho projev víc civilní. Občas použije sígrovský hlasitý úsměv, jindy vysloveně grázlovský skřek pro doplnění atmosféry. Provedení má své silné i slabé chvilky. Někdy tyto posunky dokonale sednou, jindy se do taktu moc nehodí. Většinou z důvodu načasování.

Produkce celého alba "Malý Princ" se ocitla v rukou člena domácí smečky H16, kterým je newschoolový fantom Abe. Žadná velká jména, prostě věc stvořená, pokřtěná a uctěná ve smečce. Abeho beats se nesou ve znamení téměř výhradně trapových motivů. Tuplované hajtky jsou tady naprostou samořejmostí. Spolehlivě například poznáte, kde se inspiroval v případě klubové popovky "Domov", dobře šlapou bangery "RHB" či "Šperk". Poněkud nenápadité je schéma samplů ve skladbě "Svet nie je zly" a podobně je na tom zvláštně zmatené pojetí skladby "Naprogramovaní". Abe tak dostál svým tvůrčím zvykům a až na pár výjimek ve vašem přehrávači obstojí, na druhou stranu ničím nepřekvapil, a kdybyste mi řekli, že Cigovu desku produkoval třeba Special Beatz, sežral bych vám to.

Nejzajímavější výkon podal mezi hosty Elpe, jehož frázování ve zpívaném refrénu "Já to mám" příjemně stepuje po jednotlivých taktech. Energii nepostrádají ani příspěvky obou členů Moja reč a ač bych to vzhledem k vyčerpávající diskografii autorů nečekal, jsem i v roce 2015 zvědavý, co si slibovat od jejich společně připravovaného materiálu. Notoricky známý motiv skladby "Domov" doprovodí očekávatelným refrénem Nicole. Vokál též patří Adissově dobře urvanému hlasu v pecce "Svet Nie Je zlý" a ve skladbě "Milovaná" zazní Veronikas.

Přiznám se, že před vydáním alba "Malý princ" jsem ve svém okolí potkal jen málo těch, kteří by Cigovu debutu věřili. Když jsem zaslechl typickou řetízkovou trapovou produkci a skladby si narychlo poslechl, také jsem uvažoval, že na stupnici doporučení zabrousím ke spodní hranici. Textový standart, překvapivě ne úplně nezajímavá flow a současná hudební produkce dělají z alba "Malý princ" obstojný průměr, který si oblíbíte za předpokladu, že si chcete odpočinout u nenáročných textů nebo se naopak vyblbnout u newschoolové produkce. A to není množství posluchačů, které by bylo úplně zanedbatelné. Právnickou odyseu nebo jednašestkovou interpretaci Malého prince pod Cigovým debutem ale nehledejte.

5/10

Zdroje fotografií: Michal Petrik photography