Chátra - Narovinu (2015)

Předsudky někdy vládnou i mysli redaktora, když se mu do rukou dostane zcela neznámé těleso do rukou. Pár stop, na produkci ve dvou případech DJ Fatte, tak si člověk říká, že jde zřejmě o horentní nákup spodního šuplíku uznávaného pána tónů, ale opak je pravdou. Kroměříž už nemusí být známé jen jako Hanácké Athény, nýbrž v jejich ulicích plíží se banda přezdívaná Chátra, která nejenže dokáže z mého obličeje vyronit nostalgickou slzičku, ale zajímavým obsahem upoutat i mou pozornost. Proč právě toto CD, které nedisponuje revolučními prvky, má potenciál vyvést tyhle floutky za hranice svého města a dostat více do podvědomí?

Na počátku byl obal, který jsem musel otevřít, abych se k obsahu dostal. Zajímavý design možná již v prvním okamžiku mnohé napoví a talent Jazzyho je všudypřítomný. Výrazy ve tvářích autorů v kresleném provedení značí drzost a revoltu, kterou je rapper od pradávna spojen asi jako neandrtálec s kyjí. V ruce jednoho z nich však nedokážu rozluštit předmět, který se snaží uvést do chodu. V prvním případě mě napadla barva, neboť v textech vyznávají sympatie k pouličnímu graffiti. Jako druhá možnost se mi jevila láhev sektu, neboť taktéž v obsahu je zmíněn pokus s touto deskou odšpuntovat jejich kariéru. Možná by mě potěšil vicelistý booklet s nějakými postřehy, fotkami či tak, ale to už bych byl asi moc náročný na album, které vychází v komorném duchu.

Abych se dostal k obsahu, musel jsem dlouho přemýšlet, kde začít. Pokud bych se zaměřil na projev, jedná se o zajímavě libozvučné hlasy a dobrou artikulaci, která mě vede k závěru, že kluci asi freestylovali již na prolézačkách ve školce a nešli s kůží na trh po první myšlence o rapové dráze. Z počátku jsem se bál, jestli moravský přízvuk nebude překážkou, ale musím podotknout, že v tomto případě není vůbec poznat. Až na několik arytmetických nedostatků v některých pasážích se zdá říct, že kluci rapovat umí. Zaběhlý standard není nahlodán pokusem o revoluční dikce a projevové pokusy, ale to podle významu některých skladeb nebylo ani v plánu. Důkazem je například skladba „Za vše“, ve které mi některé části připomněly Apoku z jeho sóla Kodex orthodox a celkově nostalgickou tečku v podobě brněnské legendy označované jako Naše Věc. Možná by se dalo mluvit i o lehkém popíchnutí kolosu Kontrafakt, když se autoři v textu otřou o fakt, že „fetujou endorfiny, na iphony, mrdaj instagramy“.

Celkově se skutečně zdá, že Chátra je vyznavačem staré školy, nevyhledává moderní prvky a nesnaží se zalíbit hávem, ale svým niternem. Že při tomto poslechu netrpím nostalgií jen já, dokládá skladba „Změnilo se“. Pokud se jedná o tvrzení zpátky ke kořenům, je možné ho doložit i účastí hosta, kterým je bývalý člen zlínského DeFuckTo Jazzy. Produkční stránka celé věci je velmi libozvučná a musím souhlasně přikyvovat s názorem, že Stumber má na své lince kvalitní kontrolory. Přísun dvou zářezů od DJe Fattea také rozhodně neurazí, ve skladbě „Chci“ naopak velice potěší. Čtrnáct skladeb obohacených o úvodní Intro je poměrně hutná stopáž. Nahráno v Rooftopu také značí předpoklad, že budeme spokojeni, neboť práci a spolupráci Ondřeje Žatkuliaka důvěřuji.

Hlavní silou alba „Narovinu“ je fakt, že mi poslech příjemně ubíhal a při tom dalším jsem neměl potřebu přeskakovat. V tracklistu nenaleznete žádnou plánovanou hitovku, na kterou je nabalen plev zbylého materiálu, ale deska funguje skvěle jako celek. Po dlouhé době slyším album, které od A do Z v žádném případě neurazí, přestože nepřináší nic nového. Chátra budí dojem zapadlých vlastenců izolovaných od neřestí hudebních dnešků, kteří vzpomínají, jak krásné to bylo a dělají si to ve starém hávu pěkné i dnes. Věřím, že tento startovací můstek dozná při prvních překážkách na trati odolnost a prokáže příště i schopnost osobitě se přes nástrahy strojového průmyslu dostat a přispět i svým dílem do originality. Utřel jsem nostalgickou slzu a album definitivně neodložil, neboť věřím, že si k němu cestu najdu i za pár týdnů nebo let.

6/10