BoyBand - Galapágy (2014, Ty Nikdy)

Je celkem paradoxní, že čeští a slovenští rapeři spojili poprvé síly na úrovni alba teprve nedávno, byť posluchači rádi označují český a slovenský rap pod jednoslovným pojmem „československý“. Stačí počítat – tvůrčí dvojka Radikal a Tafrob vytáhli svůj „Headshot“ teprve minulý rok, stejně tak jako zlínsko-trnavský tandem Idea a Boy Wonder, kteří pod nálepkou BoyBand přinesli též v loňském roce vlastní debut s ironickým názvem „Best of“. První album této dvojice si získalo srdce mnoha posluchačů díky specifickému smyslu pro humor obou autorů, zajímavé experimentování v rámci samplovaných beatů a v neposlední řadě i díky výše zmíněné syntéze češtiny a slovenštiny. A protože fanoušci téměř ihned začali volat po pokračování, Malý Pepek a Šboy Wondy přichází jen o rok později s druhým albem „Galapágy“.

Výraz „pokračování“ jsem v úvodu recenze nepoužil náhodou. Galapágy jsou skutečně v mnoha ohledech víc druhým dílem než druhým albem, což dokládá již samotný tracklist. Zatímco na první desce jsme si vyslechli eskapády obou hlavních protagonistů s ženským pohlavím ve skladbě „Lady Carneval“, Galapágy přináší obdobné téma tentokrát pod názvem „Madam Pompadúr“. Příběhový track s roztodivným názvem „Čevabčiči swag“ z prvního alba zde doplňuje pokračování „Swag má krátké nohy“ a před rokem velice vtipný singl „Úžasňáci“ tentokrát střídá ležérní ale neméně groteskní pecka „Oumén“. V tomto smyslu pracují Idea a Wonder s tématy celkem originálně, i když místy může výsledek na první poslech znít jako nastavovaná kaše. Záleží na vkusu posluchače, jestli má k „druhým dílům“ dobrý vztah. Víte, jak to chodí s pokračováními u filmů – dvojky bývají rozporuplné.

Album je také opět plné nerůznějších hlášek z různých filmů, pořadů, televizních scének nebo ze stáje ostatních kolegů z TNKD, ovšem oproti první desce zde není (s výjimkou MC Geye) na majku nikdo z ostatních členů labelu. Absenci raperů trochu nahrazují hosté, kteří přispěli na Galapágy vokální složkou. Přítomnost Zdenky Predné se dala očekávat, do jedné skladby přispěchal se svým zpěvem i Škrupo. Jinak ovšem dlužno říci, že Idea a Wonder si s prostorem čtrnácti stop poradili i přes pár hluchých míst víc než obstojně. Na desce jsou sklaby převážně vtipné (Belosi v Londýne), v menší míře melancholické (Z výšky), neobvyklý ale zajímavý storytelling (Roman Skamene, Starý Kalač) i celkem nekompromisní šlupky (Tour de Bars).

Vtipnost a humorné zabarvení alba je však věcí, kterou musí každý posluchač zhodnotit sám. Jak Idea tak Boy Wonder mají každý dost specifický smysl pro humor, přestože dohromady tvoří velmi kompaktní dvojici. Některé Ideovi metafory mohou připadat náročnějšímu posluchači křečovité nebo nedotažené, jiní se však budou válet smíchy nad jejich bezprostředností a přímočarostí. Například skladba „Starý kalač“ je sice ukázkou námětově slabšího storytellingu, ale jeho samotné podání zvládli oba interpreti s obdivuhodnou uvěřitelností a posluchač nemá problém si představit Ideu jako starého, vychlastaného komunistu s legínama na nohách. Pro posluchače tak ve finále bude rozhodujícím kritériem kvality, jestli mu vyhovuje groteskní prvek alba a jestli mu sedne smysl pro humor, kterým Pepka s Wondym oplývají.

Pokud se krátce zmíníme o přednesu obou interpretů, i zde je znát jistá rozdílnost mezi Wonderem a Ideou. Wonderova flow stejně jako na debutu i tentokrát Pepkovu lehce předbíhá, byť je to spíše vrozenými hlasovými dispozicemi, nicméně Idea na albu Galapágy zažívá i zajímavější momenty. Nejvíce patrný je asi ve skladbě Tour de Bars a Starý Kalač, kde se Pepek snaží svým přednesem evokovat hlas jedné z hlavních postav.

Stejně jako Best of, si zaslouží i Galapágy pochvalu za beaty. Pokud na mikrofonu je hostů málo, na beaty BoyBand pozval div ne celý regiment producentů. Skvělými beaty přispěli Inphy, FNTM, Emilee, Dj Fatte, JSM, Dubas, Peko, DTonate a dokonce sám Boy Wonder v nečekaně akčním provedení. Pochvalu si zaslouží epesní melancholie od Statasoula (Bez názvu), JSM za odzbrojující šlapárnu Tour de Bars a DTonate za perfektní skloubení jednoduchosti a zajímavých efektů na dokreslení atmosféry ve Starém Kalačovi. Výtku bych měl snad jen k technické stránce alba, rsp. k několika málo momentům, kdy by si některé akapely zasloužili lepší zvukové provedení (Bez názvu) nebo pár míst, kde vystrkuje svoje drápy trochu horší střih.

Galapágy jsou tak nakonec (skoro) tak dobrým albem jako debutový Best of, ještě spíše jsou ale povedeným druhým dílem, který fanoušky prvního BoyBandu neurazí a jistě na sebe dokáže přitáhnout pozornost mnoha nově příchozích. Absence hostů i přes tematickou soběstačnost obou interpretů lehce zamrzí, humorné ladění alba nemusí sednout úplně každému, technicky album ve výjimečných případech občas zapochybuje, rozhodně je však zatím letos jedním z alb, která by vaší domácí sbírku neměla minout. Barvitá atmosféra desky, kvalitní hudební produkce a několik osvěžujících nápadů z ní činí jednu z nejzajímavějších desek letošního jara, potažmo nadcházejícího léta.

7/10