Boy Wonder - Špinavý Poet (2012, Ty Nikdy / Kyklopus)

To je on, jeden z božích prototypů. Vysoko výkonný mutant, který se neměl nikdy dostat do sériové výroby. Příliš divný aby žil, příliš vzácný, aby zemřel. Nevíš, o kom je řeč? Tak to potom znamená, že si se asi ještě tedy nedostal ke třetímu šluku. To je přeci your Boy Wonder!

Přestože je nejnovější akvizice labelu Ty Nikdy už nějaký ten pátek na scéně, jeho sólové album přichází až teď. A jestli se ptáš, proč to tak dlouho trvalo, dám ti jasnou odpověď. Podívej se na cover nové desky a bude ti jasné, co celou tu dobu Boy Wonder dělal. Nevybavuji si, že bych někdy viděl obal desky, který by tak dokonale vystihnul její atmosféru a charakterizoval mentalitu daného umělce. Tohle nebyl plánovaný fotoshoot, to je ta nepřirozenější horizontální poloha Wondera se špekulantem v ruce, ve které ho můžeš zastihnout úplně nejčastěji. Pro nás je nejIdealnější, když leží Wonder na gauči ve studiu.

Když ti ještě není přesto úplně jasný, o čem to všechno je, tak koukni na názvy do tracklistu a poslední nejasnosti se ihned vysvětlí. Přestože dbá na hygienu, tak je Boy Wonder “Špinavý Poet“, který je “V Pohodě“, nikam se nehrne a netlačí na pilu, protože má “V Piči“ a žádný “Nýmand“ ho nemůže rozhodit. “Občas se Stává“, že zůstane doma a dává “1.,2.,3. Šluk“, protože tohle je jen “Tráva“ a ta nikomu zase až tak neublíží. Někdy se ale “Vyjebe Ven“ s kámošem jako je třeba Spank nebo Torula a pak už jen “Volá o Pomoc“. Čas tráví tím, že “Píše Vety“, přemýšlí o těch nejběžnějších věcech jako je “Život“, myslí na ženský, třeba i na ty debilní jako jsou některé “Modelky“ a nezapomíná ani na domovinu, proto nemůže chybět jeho “Ulice“. Nenechá ho chladným ani to, jak mladí a nezkušení rappaz berou kariéru “Z Opačného Konce“, poví, co se mu honí hlavou, jaká je jeho “Túžba“, ale dojde i na fantasy příběh, ve kterém hraje hlavní roli “Čierná Vdova“.

Co je mi na něm sympatické, že i přesto že názvy skladeb jako “Píšem Vety“ nebo “Špinavý Poet“ svádí k tomu, že se bude neurčitě povídat, jen slova pro slova, tak on přesto v každé skladbě rozmlouvá o svém životě, myšlenkách, co viděl, prožil, udělal, neudělal, posral a vůbec se nedivím, že tu není skoro žádný host, protože tu není ani pro něj žádné místo. Tohle je album o životě Špinavého poeta, další featuringy by nezapadaly do konceptu. Wonder je přímej, „neví, jestli je na něj, život zlej anebo je to on, kdo se nechytá šancí“, je sebekritickej, když „čeká na výtah, i přesto, že ví že je nefunkční a schody jsou píča“ a umí bej taky samozřejmě vtipnej, „modelce v hlavě došlo, že fotograf kecal, kdyby jí ale jen kecal, on tam i prcal“. Jeho síla je v mocném hlasu a opět v charisma, proto tak dobře zapadá do celého spolku Ty Nikdy, který tvoří silný individuality, osobnosti, které jsou schopni ale fungovat nejen sami, ale i jako součást teamu.

Hudebně se to nechytá žádných trendů, jak sám Wonder říká, „nepotřebuje kanoe, aby plaval po proudu a byl cool“. Něco málo si upachtil sám, většinu ale dodali odborníci na slovo vzatí. Krom Ty Nikdy machrů Inphyho, Fattea (beat pro titulní pecku zní jak z golden age, z roku 93-94-95) a Dubase, tak také Peko, DJ Wich, Dtonate a JSM, který mě hrozně baví barovou bluesovou atmosférou, pianinem a vokálem, který výborně podtrhuje příběh o černé vdově spřádající plány, jak sprovodit ze světa silnějšího samečka. Cenu o nejlepší buben ale bere Fosco Alma, jehož úvodní beat je fakt diktát, který na pořádných bednách trhá mandle z hrdla.

Špinavý Poet není možná deska, kterou si zamiluješ hned po prvním poslechu. Když ale nasaješ celou tu atmosféru a dostane se ti ten dým ze všech těch šluků do mozku a pod kůži (já osobně jsem nekuřák), tak najednou zjistíš, že si na ní závislí a že je vlastně kurva krutá, nejenom dobrá. Díky opět Pepkovi, že dal šanci někomu, kdo má talent a kdo by ho mohl klidně doma na gauči při hulení promrhat. Osm jednoznačně.

8/10

Na závěr bych se chtěl vrátit k velmi povedenému videu “Zasranej Tabák“ (a dokument z natáčení jako bonus) od Dark Hand, který si opět vzal do parády Šmejdy. Vyzdvihnul bych samozřejmě i herecký talent hlavního aktéra.