B.o.B. Presents: The Adventures Of Bobby Ray (2010, Grand Hustle / Atlantic)

Všichni netrpělivě čekali na den (určitě i spousta Čechů, protože podle nich byla jeho show na loňském Kempu ta nejzdařilejší), až vydá debut jednadvacetiletý americký zázrak, showman, multi instrumentalista, rapper, zpěvák a producent B.o.B. Po singlech jako “Cloud 9“ nebo “Haterz Everywhere“, po jeho E.P.s, po jeho hláškách jako „je nekonečně mnoho možností, co můžeš dělat a když to budeš dělat s láskou, tak to každý pozná“ přichází konečně i s první dlouhohrající deskou. Jestli se nemýlím, tak je asi ten poslední nadějný student z pověstné „class of 09“(Kudi, Asher Roth, Wale, Hamilton), který vydává svůj debut až teď. B.o.B. potvrzuje to, co si o něm hodně lidí povídá. Přirovnávají ho třeba k Andremu 3000, protože se nebojí experimentovat, zvládá několik věcí najednou a že dokáže míchat žánry. S tou pestrostí bych souhlasil, krom obligátních funkových a soulových vlivů se nebojí šáhnout ani do rockového světa a některé pecky okoření kytárkou. Nejsou to ale zase žádné mezníky a proklamace, že se jedná o bůhvíjaké experimentování, je přehnaná. B.o.B. je sice všestranný, nicméně album má silné popové momenty, komerční potenciál a nemusíš být srdcem a duchem hudebník, aby ses pobavil a našel si k desce cestu. Není rozhodně nějak závratně krkolomná. Spíš oceňuju to, že B.o.B. nepostavil desku na dvou třech singlech a zbytek nedoplácal z vaty. Album má jedenáct plnohodnotných skladeb + jeden remix a můžeme se v klidu bavit o desce jako celku. B.o.B. se ocitá jako Alenka v říši divů a posluchač zase přímo v centru jeho mysli a představivosti. Někdy tě vezme na cestu do svého nitra, jako třeba v retrospektivní skladbě “Airplanes“, kde se vrací zpátky v čase do dob, kdy za rap nebyl placený a nebyl žádnou hvězdou (v remixu přidává svojí verzi i sám velký Eminem), v “Past My Shades“ prozradí, že se bojí jediné věci a tou je zrcadlo v jeho koupelně anebo v tracku “Ghost In The Machine“si zase postěžuje, že není nic horšího než se cítit jako duch. Někdy zajede čistou jižanskou rapovku jako “Bet I“ s hostujícím T.I.em, nad kterou nemusíš ani moc přemýšlet. Jasným rádiovým hitem je skladba “Nothin´On You“, kde v refrénu haleká Bruno Mars a která by mohla klidně být ústřední skladbou nějakého romantického filmu. Album B.o.B. Presents: The Adventures Of Bobby Ray určitě řadím do kategorie povedených desek, ale na druhou stranu, že bych se z ní posadil na řiť, to zase ne, takové dobrodružství to pro mě zase není. Pro mě osobně bylo větší událostí debutové album od Kid Cudiho či Wale.