Black Sheep - From The Black Pool Of Genius (2010, Bum Rush)

Možná není jméno Black Sheep tak známé jako jména A Tribe Called Quest, De La Soul či Jungle Brothers, přesto je newyorkské duo ve složení Mista Lawnge a Dres uvedeno v rapových análech jako oficiální a platný člen mocné party Native Tongues Family. Tak to prostě je. Někteří starší už možná pozapomněli, někteří mladí možná ani nezaznamenali. Nicméně jejich první dvě alba A Wolf In Sheep´s Clothing z roku 91 a druhé Non-Fiction z 94 jsou právem považovány za klasiky a hymny jako “Flavor In The Month“, “Similak Child“ či “Without A Doubt“ fungují i po letech. Já byl zvědavý, jestli po letech funguje i Dres, který se stal po definitivním odchodu svého parťáka vojákem jednočlenné armády. Jeho album From The Black Pool Of Genius jsem zaznamenal se značným zpožděním, proto recenze až s tříměsíčním zpožděním. Je to způsobené bídným promem, v podstatě žádná distribuce, pár neoficiálních CD kopií, jinak k dostání jen v digitální podobě. První poslech a jsem strašně mile překvapen. Poslední dobou jsem si už zvyknul, že většina ikon let minulých jsou dnes totál mimo. Buď nestíhají anebo se snaží naskočit na novou vlnu, což je to nejhorší svinstvo. Dres ale zůstal uvězněn v časové kapsli a servíruje beaty, na které jsme od něj zvyklí, a přesto nezní úplně jako ten největší pravěk. Až na skladbu “Come Back Home“ s halekáním v refrénu, která je pokusem o líbivější R&B věc, je to poctivý diggin in the crates shit. Dres pochopil, že nové fandy asi už nezíská, tak je důležité neztratit ty staré. Jako správný člen Native Tongues Family a taky jako starší a zkušenější muž, povídá o tom, jak nemíní měnit své hodnoty a zůstává věrným svým zásadám (“Forever Luvlee“). Rozebírá spirituální otázky, přemýšlí o momentech, kdy se lidé modlí (“Reason To Pray“). Motivuje ostatní výčtem svých úspěchů do motivačního nabušeného instra “Victory“ nebo najede čistě hardcore pecku “Important Fact“, kterou producent Psycho Les z Beatnuts postavil na podobném dětském samplu jako kdysi Jay-Z ve skladbě “Anything“. Většina posluchačů asi ocení reunion party NT, když se v posse skladbě “Birds Of A Feather“ objeví po jeho boku i Q-Tip, Trugoy a Mike G. Kromě toho, že na albu opakuje, aby lidé nepodceňovali sílu pozitivní myšlenky, tak také ve skladbách jako “Power To The Pih-Poh nebo “Born To Che“ vcelku agresivně a nekompromisně komentuje politické dění a společenské normy. From The Black Pool Of Genius není žádný drahokam, ale na druhou stranu mě potěšil a opět utvrdil v tom, že ne všechny staré pardy je radno odsuzovat předem. Myslím, že Dres pamětníky nezklamal, mě určitě ne.