Big L - Return Of The Devil´s Son (2010, SMC Recordings)

Těch slavných kompilací a výběrů nevydaných hitů, b-stran, remixů a bůh ví co ještě, tu byla celá hromada. Harlemský bombér Big L, kterého chtěl svého času upsat pro Roc-A-Fellu samotný Jay-Z, ale L bez svých parťáků nechtěl, vydal za svého života jen jednu jedinou, ale o to výživnější klasickou desku Lifestylez Of Da Poor And Dangerous. Po jeho smrti jich vyšlo ale tolik, že jediný, kdo mu může v tomhle konkurovat je Tupac Shakur. No posuďte sami. Big Picture, Harlem´s Finest, The Archives 1996-2000, Gorilla In A Phonebooth, 139 & Lenox, Uptown Connection nebo In Memory Of… Vol 1, 2. A to možná není ani všechno. Teď přichází další a jmenuje se Return Of The Devil´s Son a od těch předešlých posmrtných desek (vyjma velmi slušné Big Picture) se liší tím, že je opravdu exklusivní, složená z opravdových raritek a hlavně oficiální. Nechápu, proč museli opravdoví fajnšmekři, Lovo fanoušci a sběratelé raritních kousků čekat dlouhých jedenáct let na to, až si budou moci poslechnout ty opravdové chybějící nahrávky. Podle těch, co kompilaci vytvořili, jsou technické problémy a právní pře, které zabraly více než osm let, hlavním důvodem velkého zpoždění. Důležité ale ve finále je, že si můžeme konečně poslechnout chybějící hymny. Hardcore-horrorcore morda “Devil´s Son From The Lifestylze“ tu už sice párkrát byla, ale buď ve špatné kvalitě anebo z koncertu či jen součást jakéhosi mixu. Po šestnácti letech si můžete v klidu poslechnout první singl z roku 94, Showbizovo temné instro a hlášky typu „I kill chumps for the cheapest price I'm rolling with Satan, not Jesus Christ“. Tím to ale vše nekončí. Jsou tu skladby, které se nevešly na kultovní debut a ne proto, že by nebyly dostatečně kvalitní, ale proto, že byly pro firmu ve své době moc explicitní a kontroverzní. Pecky jako “I Should Have Used A Rubber“, “School Days“, “MC´s What´s Going On“, “Principle Of The New School“ nebo “Unexpected Flava“ dávají vzpomenout na úžasnou chemii, která fungovala mezi ním a zbytkem D.I.T.C. rodinou (jsou tu bubny od Lord Finesse, Buckwild, Showbiz). Cením taky klidnější verzi prasárny “Danger Zone“od J-Love, která tu vystupuje pod jménem “Zone Of Danger“ a která bazíruje na stejném motivu, který se už objevil na debutu od O.C.ho a baví mě taky pecka odkazující na svého otce “I Won´t“. Ne úplně všechno jsou ale nevydané skladby a neslyšené rýmy. Třeba energii pumpující “Right To The Top“ s Kool G Rap a Royal Flush, se už před lety objevila na kompilaci od Dominga s názvem The Difference, před osmi lety se skladba ale jmenovala “Double Up“. Je tady pár slok, které se už objevily na různých mixtapech a kompilacích jako Rare & Unreleased od Lord Finesse. Jsou tu i nějaké zastaveníčka u lidí jako Doo Wop či Tony Touch, freestyly, třeba poslední skladba na desce “Slaying The Mic“ je neukočírovatelný tok slov do instrumentálky od Cool Breeze “Watch For The Hook“ nebo “Audition“ jede do nesmrtelného podkladu “The Symphony“. Nicméně všechno to jsou věci, které nejsou tak známé, tak lehké připomenutí neuškodí a hlavně nevyruší. Jak moc výběrovky od Big La nemusím, tohle je naopak opravdová povinnost pro jeho opravdové fanoušky. Já osobně jásám a opět lituju, že Big L už nikdy nenahraje nic nového. R.I.P.

- Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná