ATMO Music - Andělé x démoni (2014, EMI)

Čeští interpreti si zřejmě v poslední době oblíbili názvy složené ze dvou slov. V poslední době jsme tu měli názvy desek jako "Akce a Reakce" (Dj Doemixxx), "Alpha Omega" (LD) nebo "Andělé a démoni" (DeFuckTo). Poslední zmiňovaný podtitul si pro své album vybrala i dvojice Beef a ODD, kteří přinášejí posluchačům své debutové album pod hlavičkou ATMO Music. Autoři sami přiznávají, že nejsou klasickou rapovou sestavou. Avšak postupy, kterými se nechali pro svůj debut inspirovat, svědčí o inspiraci ve vodách českého hip hopu. V této recenzi se tedy spíše než klasické rapové desce, věnujeme projektu, který můžeme v našich současných tvůrčích poměrech označit za "experimentální".

Zatímco ještě před pěti lety vzbouzely pokusy o symbiózu žánrů rap a emo u ortodoxních rapových posluchačů značné rozčarování, s příchodem nové generace hh fanoušků (oslovených i tímto dnes již ukotveným žánrem) se situace změnila a dala za vznik projektům jako jsou právě "Andělé x démoni". Beef a ODD (tč. i Jakub Děkan) se nikdy neoznačovali jako klasická rapová sestava, ale spíše rapem ovlivněná a to je znát již od první chvíle, kdy vám začne album "Andělé x démoni" hrát ve vašem přehrávači. Na základě několika rozhovorů a vyslechnutých singlů jsem očekával hudebně barevnou desku, opřenou o rozvinuté hudební motivy a expresivní texty, zkrátka silné záležitosti, u kterých běhá mráz po zádech - jak radostí tak smutkem.

Vzhledem k ojedinělému konceptu tvorby ATMO Music se věnujme nejdříve textům. Ty jsou jasné a čitelné, což je nutnost, pokud se má člověk s jejich cílením ztotožnit.  Témata jsou vybrána dobře. Často se setkáme s motivem lásky k ženě - ať k dívce (Melancholie) či vlastní matce (Máma). Autoři se také zabývají silně sebe nebo i sociálně reflexními tématy (Svědomí; Nino). Některé pasáže obsahují občas vzhledem k naléhavostem situací trochu triviální rýmy, a potenciál, který myšlenka ATMO Music má, může náročnějšímu posluchači vyznít prázdně, nicméně mnohé skladby skutečně nabízejí za srdce beroucí chvíle nebo alespoň fragmenty. Například v okamžiku, kdy vám ve sluchátkách poprvé zazní "Čau, já jsem Anna," (Anna) nebo noblesní elegie se zajíkavou flow ve skladbě Melancholie.

Podobně jako texty je na tom i Beefova flow. Autor disponuje pro rap podobného ražení zajímavým hlasem, jehož barvu využívá na více než jeden způsob. Ve frázování je ale občas Beef strohý, až předvídatelný, což místy ubližuje celkovému vyznění skladeb. Asi nejlépe se jeho hlas a použitá přednesová linka vyjímá ve výše zmíněné skladbě "Melancholie". Celý projekt je po hudební stránce velice oduševnělý a flow je v tomto směru někdy na vedlejší koleji.

Desku po hudební stránce produkoval ODD, který, ač původně začínal se samplovanými beaty, postupně víc a víc koketuje s živou muzikou a tento přerod je znát i na instrumentálním ladění alba. Samplované bubny zde často představují smyčcové motivy s velkou gradací. Z "živého soudku" je pak nejvíce patrná přítomnost kytary či piána. Oba typy charakterizuje častá práce s melodií bez přítomnosti bicích, což je postup, který se v české tvorbě zatím příliš neujal, nicméně jej oceňuji. Ortodoxní posluchač se málokde setká s úplně klasickým rapovým rytmem, což je vzhledem k zaměření alba jedině k užitku, protože po hudební stránce není Andělům příliš co vytknout. Občasné cílení některých motivů na mainstreamová média je záležitostí vkusu posluchače. Snad jen sampl skladby "One" od Metallicy ve skladbě "Nino" bych opravdu nečekal.

"Andělé x démoni" také skýtají prostor pro mnoho hostů, mezi nimiž nechybí silné zastoupení z města pod Ještědem. Ve skladbě "Démoni" se tak objevuje Lipo, potěšením pro mě byla po dlouhé době přítomnost Rosecka z liberecké FullKontakt crew ve skladbě "Anna". Pohlazením pro (d)uši se jistě pro mnohé posluchače stane vokální příspěvek od Ivy Frühlingové. Koho bych ale rozhodně neměl opomenout, je Jakub Děkan, který v rámci formace ATMO Music po nějakou dobu působil, nyní však plní roli jakéhosi dvorního barda. Nutno dodat, že tuto roli má v kapele díky své hlasové a přednesové výbavě zaslouženě.

Mnoho hip hopových fanoušků bude jistě ATMO Music vyčítat participaci v hudebních hitparádách. Nejedná se o album, které bych mohl doporučit každému rapovému posluchači, protože svým zakořeněním je deska "Andělé x démoni" úplně jinde než většina současných releasů. Beefovy bychom mohli vyčíst mezery ve flow a textech, v případě debutu se však jedná o slibný začátek a nastínění toho, kam toto originální pojetí rapové tvorby rozvíjet. Koho baví mezižánrová spolupráce, měl by ATMO Music věnovat pozornost. Vyhranění posluchači však musí album ohodnotit sami podle svého zaměření.

7/10