A.M.O. - Rok Nula (2013; A&M Business)

Nikdy nelze přehlédnout to, co přehlédnutelné není, i když v rámci žánru vybočuje ze zaběhlých kolejí. Můžete je zkusit přehlížet, můžete ignorovat, ale vždy budete vědět, že jsou mezi námi. A.M.O. mělo vždy svůj zvuk, se kterým často vyplouvali do končin, které tuzemské scéně nebyly zase až tak známé, natož blízké. Nelze je brát ani jako trendovou hudbu, která kalkuluje s oným a oným elementem, neboť vždy přišli s něčím, k čemu si lidé museli najít cestu sami. A 10 let na scéně dokládá, že ta trnitá cesta se dá zdolat, a přesto začít od znova, rokem nula.

Za svou působnost už mají na svém kontě několik desek, které vždy pojí jejich jména, jejich hlasy, jejich názory a jejich společný cit pro hudbu. Právě na této formaci je ale šíleně znatelné, jak moc se může osobnost po hudební stránce vyvíjet natolik, aby každé další album znělo zase jinak, více hudebně a více vyspěle. Tímto jsou A.M.O. tak osobití a jejich fanoušci mi to musejí bez námitek dáti za pravdu. Však nové album je toho dostatečným důkazem.

Rok nula sice značí uzavření jedné dekády a nástup do nové dekády s čistým štítem, přesto je to pokračování a gradování jejich vztahu k hudbě a k pevnému neškatulkování k jednomu stylu. Je jasné, že domovským žánrem je rap, který je však obohacován o Moeho produkce občas vybočující dosti z hranic zaběhlého, ale i o Opakův polo zpěvný rap a smysl pro melodii a barvitost hlasu. Dokonalou hudební stránku dotváří živá kapela, se kterou pracovat je taktéž posun o nejeden level v kariéře každého rappera. Rokem nula bych tedy v jejich případě nemluvil o změně názorů ze dne na den, o změně tvorby z noci k ránu, ale o další přirozený vývoj, který od poslední desky prodělali.

Právě živá kapela je v případě poslední desky obrovsky znát, neboť k návaznosti k ní jsou texty podávány přirozeně, neagresivně, neuměle a každá slabika sedí přesně tam, kde má. Po technické stránce je sice Opak hlasově trošku vyspělejší, než jeho kolega Moe, ten to však adekvátně dohání po produkční stránce, neboť na celkové hudbě má lví podíl. A.M.O. už nemají potřebu se hašteřit s kolegy z žánru, nemají potřebu psát raprezenty a egocentricky snít své textové sny, nabízejí své pohledy na sociální problémy a na to, co se kolem nich děje. Dláždí si svou cestu bez toho, aby se ohlíželi doleva či doprava a nechali se někým brzdit.

I výběr hostů je čistě v jejich režii. Nesázejí na zaběhlé kalkuly, které jim zajistí sledovanost. Spolupracují prostě s těmi, se kterými sami chtějí. Někde si plní resty z minulosti, jinde se jedná o nové tváře, se kterými si to prostě chtěli zkusit. U Strapa se nikdo nemusí obávat toho, že by někde něco vypustil nebo odflákl, neboť je to člověk neskutečně pracovitý, který se snaží vždy odevzdat to nejlepší co je v jeho silách. Xindl X je jistě překvapením pro všechny, neboť se nejedná o ryze hip-hopového hosta, který by se objevoval na několika deskách do roka. A nebyli by to prostě A.M.O., aby si někoho takového nepozvali a neudělali něco netradičního s výsledkem jako „Kauza tunel“, která posluchače taktéž neurazí. Posledním hostem je zpěvák Juraj Benetin, jehož libozvučný hlas jste mohli letos zaznamenat již na desce Vece, který refrénem obohatil track „Femme fatale“ a pozvednul ho do jiné dimenze. Rok nula je prostě opět rukopis A.M.O., který není stavěn na hostech, ale hosté ho jen vyšperkují do finální podoby. Jen mi tu možná chybí nějaké zahraniční jméno, kterými jsem byl namlsán deskou minulou.

Mezi nejsilnější skladby považuju Viac ako 5, Neskoro, Femme Fatale a Supy. Obal je tvořen jednoduše, přesto vkusně. Není přeplácaný zbytečnostmi, nebudete z něj skákat do stropu, ale ani vás neurazí. Rok nula je vyspělé album, které má svůj rukopis, obsah i sdělení a je adeptem na dlouhohrající disk ve vašich sluchátkách. Při hodnocení nelze nedat vysoké číslo, já bych volil na naší stupnici 8,5, neboť A.M.O. přinesli opět to, co od nich fanoušci čekali. Vývoj a posun, melodičnost, hudebnost a vyspělé názory, které jsou blízké nejednomu z nás.

8,5/10