5R - Potomok Rodu (2015; 5R)

I v roce 2016 si pod pojmem slovenský rap představím pouliční fláky z Petržalky, nikoliv koketování s trapem a kolotočárny kolem prvoligových hráčů. Vždy rád vzpomínám na první hity vzniklé mezi panely, které jsou u našich bratrů známé jako Jižák. Za těch více jak dvacet let jsem zaregistroval nemalý počet kapel, které se pokoušely prokousat prvními nezdary a urvat pro sebe svůj kus přízně. V minulém roce jsem pak začal registrovat těleso označované jako 5R, které by rádo také světu něco sdělilo a pár fanoušků získalo.

Slovenský rap byl oproti tomu českému vždy více agresivní a patriotský. Nevím, jestli jim napomáhá básnické střevo českých textařů, nebo jestli to měli kluci mezi Váhem a Dunajem prostě víc těžší pod žlutým sluncem, ale je tomu tak. Není se pak čemu divit, že i další těleso má na svědomí desku, která je temná nejen svým bookletem. Srdce služebně starších posluchačů může plesat, že se na albu „Potomok rodu“ nekoketuje s novými trendy, kterými je již trh přesycen a navíc nám autoři servírují celkem slušnou techniku rapu. Mele jim to skutečně dobře, ale již z minulosti víme, že rychlost není v této hře skutečně všechno. I tak je ale poznat, že kluci už mají pár skladeb a koncertů za sebou a není nutné je brát jako nezkušené nezdárky.

Když mě před časem oslovil patron projektu DJ MikroMan, zda bych nedal šanci jejich debutovému albu, byl jsem trochu skeptický, ale jako vždy všemu otevřený. Deska se k mým uším dostala obratem a já mohl začít přemýšlet, co v této recenzi vlastně napsat. Hned zkraje je nutné si říct narovinu, že se nejedná o nic originální a revolučního. 5R je jen pokračovatelem odkazu, který však nepřidá nic inovačního a spíše si plní výplň mezi strohostí releasů podobného rázu. Nelze však ale na druhou stranu hodit 20 skladeb jejich díla do koše se slovy, že nemá cenu tomu věnovat chvíli svého času. Podle mého názoru jsem neudělal rozhodně špatně, že jsem tuto placku sjel několikrát, ale upřímně se přiznám, že za půl roku si budu pamatovat už jen název téhle tlupy a pojmenování jejich debutu, přičemž budu muset hodně pátrat v paměti, zda mi v ní utkvěl i obsah jejich tracků.

Už jsi četl?: 5R: Mladá generace umí jen útočit sama proti sobě. Nemají vlastní příběhy

Instrumentální část alba se nese v duchu syrovějších bicích linek a ponuřejší atmosféry. Však ani kluci se v obsahu svého sdělení nikterak neradují a spíše poukazují na nedostatky kolem sebe. Je jedno, jestli zmiňují sociální problémy nebo apelují na posluchače se slovy, že své kabáty nepřevléknou. Mají jasný cíl a odkaz, který se nepředhání o přízeň publika, ale spíše čeká, kdo si k němu cestu najde. Jako nejpovedenější skladbu lze s určitostí hodnotit skladbu „Vyčleň sa z davu“, která má spád a zaujala mě jako jedna z mála svou atmosférou.

„Potomok rodu“ hodnotím jako debut rozvíjejícího se tělesa, který ještě zatím vše neřekl, ale je nutné popřemýšlet, jakým způsobem to bude dále říkat. Nemám na mysli, že by kluci měli oblékat kabáty. Ve skrytu duše doufám, že ta osobitost, která zatím na povrch nepronikla, se dostaví a u každého dalšího tracku budu vědět, že to jsou právě oni. Možná bych na začátku volil spíše formu EP, nikoliv tak dlouhé stopáže, která možná někoho bude i nudit. Určitě bych se pak do budoucna vyvaroval levným rýmům, ke kterým rappeři občas inklinují a srážejí tím tak obsah. Na debut je to poměrně slušný výkon, nicméně stále nevýrazný a bez rukopisu. Živná půda byla zaseta, proto si počkám, co mi autoři nabídnou u druhého chodu.

4/10