4D - 4 (4D Music)

Léto je období zasvěcené zábavě. Ještě před jeho začátkem útočí na čela hitparád celá řada singlů, které mají ambice stát se nejposlouchanějšími skladbami jednotlivých sezón. Jako například Egův mega úspěšný singl "Žijeme len raz". Nezřídka tyto skladby předznamenávají novou desku autora. Tandem jménem 4D ve složení Čistychov, DNA, Mišo Biely a G-Bod má se svým novým albem "4" dostatek předpokladů se mezi tyto inteprety zařadit.

Zapomeňte teď na chvíli na hrubé boom bap beaty nebo naškrobené syntetické instrumentály. Nové album 4D se nese ve znamení uvolnění ale hlavně ZÁBAVY! Té jediné je v novém materiálu téhle skvadry vše podřízeno a tomu odpovídá celkové BPM skladeb, které se většinou pohybuje výše, než je v klasickém hip hopu obvyklé. Bývá vzácností, že na podobné vlně dokáže někdo udržet laťku zajímavosti po celou stopáž alba, 4D však v tomto směru předčili mé očekávání.

DNA i Čistychov předvádějí na albu z hlediska podání své standartní výkony. Flow není špatná, ale i méně věrným fanouškům až příliš známá, než aby dovedla překvapit. V době vydání alba "Kryštal" jsem se zase setkával s kritickými poznámkami, že hudba chvílemi připomíná doby, kdy Timbaland produkoval Dual Shock a makal s Nelly Furtado a je jakoby za zenitem. Na "Čtyrce" se podobné momenty občas objeví znovu (Hra bez slov), ale popravdě - i tyto prvky jsou díky chytlavému zpracování zvládnuty velmi slušně a s elegancí.

Že album patří do klubu, poznáte už podle námětů skladeb a jejich nenáročnému textovému ražení, které je u podobně laděných desek spíše výhodou. Skladba "Lovecké" mě sice nedonutila složit mé dioptrické okulááre a vyměnit je za zánovní Raybany, ale podává vysvětlení všem, kteří nechápavě kroutí hlavou, když v noci v klubu potkají chalana se slunečními brýlemi. Nezřídka se témata skladeb týkají žen, jež jsou často hlavním námětem skladeb v různých obměnách. Sympatická je píseň "Mňa alebo jeho" s temperamentním bubnem. Kde mi naopak konfrontace s ženským protějškem chyběla, je skladba "Nemáš čo dať". Vrcholným počinem tohoto ražení je "Hra bez slov", o níž jsem přesvědčen, že na jejích tónech by se klidně mohla mohla zrodit nejedna generace našich dětí podobně jako na zadním sedadle vozu Ford Mustang ke konci 60. let.

Kdo si nepopiratelně zaslouží zmínku, je zpěvák a multiinstrumentalista Mišo Biely, který předvádí vkusnou vokální exibici prakticky na každé ze třinácti písní. Disponuje čistým hlasem a jeho zpěv se zaměřením na vysoké tóny považuji momentálně za jeden z nejlepších, se kterými se můžeme na letošních deskách setkat. Vokální složka představuje v celé sestavě důležitou (nikoli doplňkovou) roli a plní rovnocennou funkci v rámci výsledné chemie, která někdy až zastíní rapové výkony Čistyho a DNA.

Jak jsem již zmínil výše, po rytmické stránce se Čtyřka pohybuje ve vyšších otáčkách. Produkce alba se zhostil čtvrtý článek diamantu G-Bod, kterého znají posluchači z prvního alba a vůbec celé další řady releasů posledních pěti let. Beaty ve skladbách jako "Dážď nezastavíš" nebo "Nemáš čo dať" jsou zvládnuty s elegantní živostí, někomu mohou připadat některé emulátory nástrojů fádní, dohromady ale splňují nároky publika. Dojde i na náznaky experimentování v duchu trapu nebo dubstepu (Kto som), ale většinou v marginální míře a stále s důrazem na melodickou linku. G-Bod urazil od prvního singlu pro Drvivou menšinu "Moj svet" v roce 2004 dlouhou cestu. Plusem je i celkem kvalitní zvukové zpracování.

Ačkoli se členové kapely často objevují jako hosté v playlistech svých kolegů, sami na své desce dokazují, že na pódiu si vystačí sami. Jediným vetřelcem na desce je Ego v songu "Lovecké". Jeho sloka je opět těžce experimentální po stránce technické a plná myšlenkových asociací po stránce textové. A pokud na vás flow Čistychova s DNA netankuje, věřte, že příspěvek člena KF vás probere a napoprvé při nejmenším pobaví.

Druhé album diamantového čtyřlístku neznamená žádnou revoluci ve svém žánru, ale ukazuje, jak by měla správná párty deska vypadat. Hudba má drive, nechybí tu zajímavý zpěvák a rapové výkony jsou sice dost tradiční, ale nikoli zanedbané. Místy může výsledek působit zbytečně líbivě, ale celému projektu nakonec prospívá, že se netočí jen kolem samotného rapu. Nové album "4" od 4D je určeno posluchačům, kteří očekávají od hudby zábavu a té nabízí album dostatek. Nejedná se o klasické rapové album - toto si totiž můžete - a na pár výjimek - dovolit bez pohoršení pustit i na jiné než "P.P.D." (Párty pre dospelých).

7/10