Učitel v Praze, čti bio!

Koncerty legendy KRS-one se nezastavitelně blíží, proto je určitě dobré si uvědomit, kdo bude 28. května v pražské Roxy vládnout pódiu. KRS-One reprezentuje doby, kdy byl hip hop záležitostí osobností, jež s každou svojí deskou přinesli do hry něco nového. Osobností, které v současnosti hiphopu schází, osobností, jakou je i KRS-One. I když již není aktivní, jako kdysi, zanechává za sebou práci, která zůstane v kronice téhle hudby navždy zapsána zlatým písmem. Z bezdomovce až k přednášení na nejrenomovanějších amerických univerzitách, 11 řadových alb (z toho nejméně tři klasická) a bůhvíkolik zlatých desek. To všechno a ještě mnohem víc je KRS-One. Narozen jako Lawrence Parker 20. srpna 1965 v Park Slope, Brooklyn, New York, žil Kris stejný život jako většina jeho černých „bratří“. Když mu byl tak jeden rok a narodil se jeho bratr Kenny, opustil je otec a zanechal je s jejich 18-ti letou matkou na pospas ulicím domovského New Yorku. Jejich matka se zabývala jógou, filosofií a černou historií, což v Krisovi zanechalo silné stopy a již poměrně mladý se cítil mnohem nezávislejší, než většina jeho soukmenovců.Ve 12-ti byly útěky z domova už na denním pořádku. Když mu bylo 15, řekla paní Parkerová svým synům, aby uvařili večeři, což bylo pro ne zrovna majetnou rodinu záležitostí jednoho chodu. Uvařili pytlík rýže, ale než se máma vrátila z práce, všechnu ji snědli. Rozezlená matka je po návratu z práce vyhodila z domu. Na ulici přebývali dva dny, po kterých se Kris rozhodl, že už tam zůstane, na rozdíl od svého bratra, jenž se radši vrátil domů.Spával v lokálních parcích, přes den trávil všechen čas v knihovně a četl a po zavíračce chodil k zadnímu vchodu místa zvaného „Super Donut“ a odchytával chlápka, který tam pracoval, aby mu dával koláče určené k vyhození. Po dvou letech takovéhoto života Kris přešel Williamsburský most a přistihl se uprostřed Manhattanu. Tam nějakou dobu žil po domovech pro bezdomovce, až zjistili, že je pořád nezletilý a umístili ho do americké obdoby dětského domova v Bronxu. Odtamtud ho však po dovršení 21-ti opět vyhodili. V té době přestal používat jméno Larry (Lawrence) a nadobro se zrodil Kris – přezdívka, kterou dostal kvůli svému studiu Hare Krišny. Byl teď také v lepším kontaktu s Kennym, protože jejich matka se odstěhovala na Floridu a dala Kennymu vybrat, jestli chce jít s ní nebo zůstat. Kenny zůstal, aby se z něj později stal DJ Kenny Parker. Díky sociálnímu pracovníkovi jménem Scott Sterling (Scott La Rock) měl Kris, ostřílený z pouličních rýmových „bettlů“, pár zkušeností s hudebním byznysem, ale nic moc se nedělo, dokud spolu nezaložili Boogie Down Productions. Když byla skupina představena v roce 1985 v Power Play Studios rádio personě Mr.Magicovi, dostalo se jim z jeho strany téměř výsměchu. To Krise vyprudilo natolik, že téměř vzápětí šel a napsal dnes již klasickou pecku “South Bronx“. Boogie Down Productions tuto věc vydali v roce 1986 na labelu B-Boy Records a historie se mohla začít psát.Roku 1987 BDP vydávají svojí debutovou desku “Criminal Minded“, první klasická deska Krisovy sbírky hiphopových skvostů. Na albu spolupracoval také Ced-Gee z Ultramagnetic MC’s, který byl tím, kdo měl doma drum machine. Krom již zmiňované “South Bronx“ deska obsahovala i jiné klasiky jako “Poetry“, reggae inspirovanou “9mm Goes Bang“ nebo “The Bridge Is Over“, která začala slavnou bitvu rýmů KRS-One vs. MC Shan, potažmo BDP vs Juice Crew a Bronx vs. Queensbridge. Kris a Scott byli také první, kdo byl na obalu desky vyfocen s pistolí v ruce. Začala nezastavitelná expanze BDP crew, která ve svých nejsilnějších letech čítala až 13 členů (mimo jiné třeba DJ Red Alert, DJ Jazzy Jay, Heather B., Willie D., Jamal-Ski nebo Krisova první žena Ms.Melodie a samozřejmě kromě Willieho jediný stálý člen - DJ Kenny Parker). Scott objevil také mladého „chlapce s rodinnými problémy“ jménem Derek a řekl mu: „Když se někomu z nás něco stane, ty to musíš převzít po něm. To znamená, když Krise zabijou, ty budeš rapper, když mě zabijou, ty budeš DJ“. Dali mu přezdívku D-Nice, ale ten měl pak ambice spíše jako sólista. Byl to právě D-Nice, kdo jednoho dne hystericky volal Krisovi, že Scotta postřelili v Bronxu. V době nahrávání jejich nového singlu “My Philosophy“ se náhodou připletl do pouličního sporu přestřelového typu a později v nemocnici svým zraněním podlehl. Krise – učitele (jak si začal říkat) tato událost hluboce zasáhla a velmi ovlivnila i příští desku “By All Means Necessary“, která vyšla v roce 1988. Kris zůstal jedinou vůdčí osobností v kapele. Ve světle těchto událostí Kris založil hnutí Stop The Violence Movement, za účelem nevládního vzdělávání chudých dětí z ghett a prevence před pouličním násilím. Pod tímto názvem také natočil za spolupráce největších hiphopových hvězd té doby (včetně Public Enemy) singl “Self Destruction“, který vydělal 600.000,- dolarů pro nevýdělečnou organizaci National Urban League. Třetí album BDP vychází v roce 1989 a nese název “Ghetto Music: The Blueprint Of Hip-Hop“. KRS-One, nazývající se teď metafyzikem, napsal, produkoval a smíchal toto album, aby ukázal, jaký potenciál se skrývá v hiphopové muzice, která je v té době stále ještě úspěšně ignorována všemi „suckas“, jenž ovládají rádiové stanice. První singl “Why Is That?“ přepisuje bibli a všechny klíčové postavy v ní jsou nyní černé. V té době Kris začíná přednášet na prestižních amerických univerzitách jako jsou Harvard, Yale, Vassar, Columbia, NYU a Stanford. Z těchto jeho cest těží třeba vynikající druhý singl “You Must Learn“, který prý napsal za 20 minut. Tvář hiphopu se ale v těchto dnech začíná radikálně měnit a spousta lidí začíná nad Krisovými názory polemizovat říkajíc, že se snaží až příliš agitovat. Edutainment – education through entertainment (vzdělání skrz zábavu), to je titul dalšího alba BDP z roku 1990, druhého z Krisových, jenž jsou řazeny mezi klasické. „Celé masy nepochopily význam zábavy a berou ji jako svého vzdělávatele“, říká učitel Kris:“ nepřítelem nejsou masy lidí po celém světě, ale masy parlamentů po celém světě.“ První singl “Love’s Gonna Get’cha (Material Love)“ vypráví příběh „bastarda“ z ghetta, který se stane dealerem a líčí jeho cestu z chudého a osamělého k bohatému a oblíbenému a zase zpátky. Výborné jsou mimo jiné i CD bonus treky “7 Dee Jays“ (inspirovaná dancehallem) a “30 Cops Or More“, kde Kris rappuje: „Jestli přijdou zatknout černého muže, budou potřebovat 30 poldů nebo víc…" Poté BDP vyrazili na triumfální světové turné, na které se slzami v očích vzpomínají jejich fanoušci všude, kde se objevili. Ze čtyř těchto koncertů sestavili live album “Live Hardcore Worldwide“, které vychází v roce 1991 spolu s videokazetou Boogie Down Productions: Live a obsahuje nadupané živé verze jejich největších hitů spolu s několika novými kousky. (V té době vychází i deska “Man And His Music“ s remixy a jamy ze začátků BDP, ale ta nepatří do jejich oficiální diskografie.)Po krátké pauze od koncertování a přednášení zakládá Kris svůj vlastní, dnes již nefunkční label Edutainer Records a podepisuje pro něj velkou distribuční smlouvu s Elektra Records. Jejich první projekt je organizace Human Education Against Lies - H.E.A.L. (lidské vzdělání proti lžím) a vydání singlu “Heal Yourself“, na kterém opět spolupracují některé z největších hiphopových hvězd té doby (např. Queen Latifah, MC Lyte, Big Daddy Kane, Run-D.M.C., LL Cool J, Freddie Foxxx…). Singl má velký úspěch, ale vzápětí vydané album “Civilization vs. Technology“ (1991) už zdaleka ne – prodalo se jen, na americké poměry chudých, 100.000 kusů. (Na desce se podíleli také R.E.M. , kterým Kris hostoval na jejich multi-platinové desce “Out Of Time“) V jednom televizním rozhovoru tehdy Prince B. (leader hip-popových P.M. DAWN) řekl: „KRS-One chce být učitelem, ale učitelem čeho?“ V reakci na to Kris – učitel se svojí bandou vtrhl na pódium při jednom koncertu P.M. Dawn v N.Y.C., sebral jim mikrofon a převzal kontrolu nad klubem. Lidé nadšeně řvali: “KRS-One, KRS-One…!!!“. KRS-One je učitel hiphopu. “Sex And Violence“ (1992) je snad nejrozebíranější a rozhodně nejméně prodávané album BDP. Název alba (sex a násilí) vychází z faktu, že „toto je tím, čím se stala zábava v roce 1992 a stvořila více sexistickou a násilnickou mládež v Americe a celém světě.“Tehdy už v BDP byli jen KRS-One, Willie D. a DJ Kenny Parker s produkční asistencí pánů Paul Joey a Prince Paul. Kris se strefuje gangsterů, sexuální morálky, víry a pokrytectví a míří přímo do černého. Singly “Duck Down“, “13 And Good“ a “We In There“ přináší BDP sound tvrdší než kdy jindy. Je nejen poslední deskou BDP, ale hlavně jejich deskou nejsyrovější a nejvíc hiphopovou. Následné album “Return Of The Boom Bap“ vydává KRS-One v roce 1993 jako svou sólovou prvotinu. Důvod, proč je sólová, je, že nevyužívá k produkci treků exkluzivně jen členy BDP. Znamená návrat k tvrdému syrovému rapu v new yorském stylu, což říká i booklet cédéčka. O beaty se postarali jména jako DJ Premier (jeho DJ pro většinu téhle i příští desky), Kid Capri, Showbiz, Nory Cotto a KRS-One sám. “Return Of The Boom Bap“ se stává třetí klasickou deskou v jeho diskografii. První singl je“Sound Of Da Police“, který dodnes zní jako hymna po klubech nejen u nás a zaobírá se věčným tématem útlaku černé populace v U.S.A. tamními policisty, kteří je mají chránit. Další pecky jako “Outta Here“ (připomínající, že nikdy nejsi dost velký, abys nemohl spadnout dolů), “I Can’t Wake Up“ (kde se Kris převtělí do jointa a podávají si ho mezi sebou všelijací zhulenci od Cypress Hill až po Ice Cubea a Billa Clintona, který ovšem samozřejmě nešlukuje), “Black Cop“ nebo “The P Is Still Free“ jenom potvrzují klasický status tohoto alba, které ne náhodou v mnoha detailech navazuje na “Criminal Minded“. Čekání na další desku Kris - učitel vyplnil vydáním komixu a kazety “Break The Chain“ pod pseudonymem Big Joe Krash ve spolupráci se slavným comicsovým ilustrátorem Kylem Bakerem. Tento projekt doprovodil i brutálně nadupaný titulní singl s výborným kresleným videoklipem.V roce 1995 vychází eponymní album KRS-One, jehož Premierem „obeatované“ singly “MC‘s Act Like They Don’t Know“ a “Rappaz R. N. Dainja“ také dodnes rozhýbávají krky hiphopových hlav po celém světě. Za zmínku určitě stojí i pecky “Wannabemceez“ (opět produkce Primo), “Represent The Real Hip-Hop“ (spolu s Das-EFX do beatu od Showbize) nebo graffiti-hymna “Out For Fame“ (Kris sám byl a je více či aktivním writerem T.A.T.‘S Crew). Celé album je nádhernou ukázkou čistého hiphopu (v té době BDP Crew tvoří kromě něho ještě Mad Lion a Channel Live).“I Got Next“ je název alba z roku 1997, jež bylo posledním, které vydal u Jive Records (u nichž vydával už od By All Means Necessary). Uvedl ho singlem “Step Into A World (Rapture’s Delight)“ (s remixem od Puffyho, za který sklidil lehčí vlnu kritiky). Na této desce již sice nenajdeme treky od Premiera, ale zato se krom učitele samotného o pár treků postarali třeba hoši od D.I.T.C. nebo DJ Muggs (Cypress Hill, Soul Assassins). S tímto albem se Kris pokusil i uvést v život jeho zatím poslední „sdružovací“ projekt – The Temple Of Hip-Hop, který si klade za cíl spojovat všechny hiphopery po celém světě (pozn.: uff, slyšel jsem o podobném pokusu mezi proletáři a nic dobrého z toho nekoukalo) s mottem: „Od této chvíle, když někdo obviní Hip-Hop z něčeho nekalého, budeme schopni reagovat jako jeden, když z našeho středu vyšleme mluvit ty nejpovolanější.“ Nikdo neví, jak to s tímto záměrem dopadlo, ale nejspíš narazil na neexistenci, Krisem tolik vysněného, dokonalého světa. Škoda. Krisova odysea 2001 přináší po čtyřleté odmlce novou desku - “The Sneak Attack“, tentokrát u nezávislého labelu KOCH Records a singly “Hot“ nebo “Temple Tactics“. Album strádá po beatové stránce, o kterou se kromě Krise postarala převážně samá neznámá jména a zbytečně nechala toto album zapadnout. Po textové stránce je však osvěžující slyšet, že pořád existuje někdo, kdo má v současné záplavě šampáňo-pijících, zlato-nosících, děvky-honících, sračky-mluvících platinových rapperů na srdci myšlenky, které mají lidem co sdělit. Píše se rok 2002 a KRS-One vydává své další album nazvané zásadně “Spiritualy Minded“, ve kterém překvapivě označuje křesťanství za náboženství otroků a plně se oddává svému "chrámu hip hopu (Temple of Hip-Hop). Je očividné, že po tak těžkém téměř dvacetiletém úsilí, je toto album pouze odleskem slávy let dřívějších, a očekávání, jež byla na Krise kladena před časy, začala mizet. Tuto teorii nepotvrdilo ani album z roku 2003, prezentované jako "Kristyles", které sice mělo své světlé okamžiky v podobě dissu "Ya Feel Dat", leč nepřevyšovalo nároky kladené příznivci KRS-One rapu. Nicméně kontroverze měl rapper z Bronxu přebytek i ve svých 39-ti letech, kdy se v časopise New York Magazine nekorektně vyjádřil o americké vládě, o útku na dvojačata v roce 2001 a dokonce pronesl smělou větu: "Když si Osama Bin Laden někdy pořídí rapové album, pravděpodobně začne u KRS-One". Ale ani tato reakce nepomohla veteránovis propagací jeho letního alba z roku 2004, s titulem "Keep Right" i přes to, že bylo přijato s větší chutí, než předešlý počin,ale to nejspíše "zavinila" dobrá reklama. Perlou bylo také DVD, jež vyšlo ve stejnu dobu, jako zmíněné album, obsahující jeho freestyly, obšírný rozhovor, živáč a další skvosty. Možná múzy pro KRS v roce 2005 zamlkly, avšak 2006 je rokem "učitele". Sice jeho oficiální stránky prapagují pořád "Keep Right", v přípravě je nové album "My Life" (název mluví zřetelně) a posléze i chuťovka "Adventures in Emceein". Pokud je i to pro chamtivé fans nedostatkem, tak oblehčením jejich duší bude i zpráva, že rok 07' předznamenává pro KRS-One rok ve znamení spolupráce s neméně známým aktérem na poli hip-hopu - Marley Marlem. Čas je nemilosrdným soupeřem všech smrtelníků, dokonce i k těch, kteří se jako zranitelní netváří. A i kdyby nám už KRS-Ova práce nedávala tolik, kolik nám nabízela před lety, pořád máme důkazy, jež písky času nemají možnost smýt - 40 let života,20 let aktivní činnosti, 18 oficiálních i neoficiálních alb, z toho 5 klasik a koncert v Roxy, na kterém bude mít KRS-One možnost dokázat fanouškům, že čas pro něj nehraje žádnou roli.

Lukas - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná