Seznamte se prosím, De La Soul!

Ve středu, 19.4.2006 nás hodlá poctít svou návštěvou trio hrající „od duše“ – De La Soul. Jednou už tu byli a podle mnohých zajeli jeden z nejlepších hip hopových koncertů, jaký Česká Republika zažila. A nejít na ně podruhé, kdy se ukáží v Lucerna Music Baru, bude velkým hříchem. Druhým největším po brutálním zavraždění sedmi desetiletých dětí. A u příležitosti jejich návštěvy je Vám chci do hloubky představit: jejich historii, začátky a releasy. Proto jsem si pro Vás připravil krátký profil této Long Islandské grupy. Pseudonymy tria, pod kterými De La Soul začali vystupovat byly: Posdnuos (Kevin Mercer – 17.08.1969), Trugoy the Dove (David Jude Jolicoeur – 21.09.1968) a Pasemaster Mase (Vincent Mason – 27.3.1970), pod nimiž se snažili o rapové projekty už na střední škole. Tehdy se psala pozdní 80. léta, kdy De La Soul udělali první, kvalitou neoplývající „demo tape“ s názvem „Plug Tunnin‘“ a měli štěstí, jelikož se tato nahrávka dostala do bezprostřední blízkosti Prince Paula, leadera a producenta New-Yorkských Stetsasonic. Prince Paul byl velkorysý, dal tuto pásku poslechnout některým vlivným lidem a domluvil jim smlouvu s Tommy Boy Records. Další velice podstatná zmínka o De La Soul je v roce 1989, kdy Princ Paul produkuje klukům album „3 Feet High And Rising“, s nímž vychází i singl „ Me Myself And I“. Kritika byla tehdy na rozpacích a titulovala je jako „neo – hippie“, poněvadž celé album je založeno na lásce, míru a pohodě. V té době posluchač lačnil po hardcore rapu, což nebyl jejich šálek čaje, připojili se proto k nezávislým NY skupinám, jako byly tehdy ATCQ, Queen Latifah, The Jungle Brothers, přezdívaných „The Native Tongues Posse“. Kvůli nezdarům „The Native Tongues Posse“ to vypadalo, že De La Soul přesedlají a vrhnou se do hardcore rapu. Možná by se tak i stalo, kdyby se jejich (podle hitparády RnB) pecka „Me Myself And I“ neumístila mezi 40 nejlepšími písněmi U.S. hitparády a posléze nezískala zlato. To jim dodalo notnou dávku odvahy k vydání dalšího singlu „Jenifa Taught Me“ v roce 1990, jenž nebyl tak populární, jako předešlý track, dokonce se za nějaký čas úplně ztratil z povědomí posluchačů. De La Soul si ale otevřeli vrátka inovací, navázáním kontaktů s fanoušky a zmixovali svou písničku „Transmitting Live From Mars“ s písní od skupiny Turtles (60’s) „You Showed Me“. Počáteční euforie z tracku brzy opadla, jelikož De La neměli povolení na využití materiálu Turtles a byli jimi žalováni. De La soud prohráli a tento soudní případ znamenal jak pro De La Soul, tak i pro ostatní rappery revoluci. Nejen, že se nesměli používat cizí samply a všechna alba procházela přes kontrolu speciální komise, ale i některé desky, jež byly v distribuci, byly stáhnuty a zakázány. Celkovou náladu a mentální rozpoložení De La Soul tehdy perfektně vystihlo jejich druhé album, dané do oběhu na jaře 1991 - „De La Soul Is Dead“. Deska byla pochmurná, avšak zajímavá a populární. Nové nápady si získaly nové přívržence, změna starého konceptu ztratila staré fanoušky. Že se „De La Soul Is Dead“ poslouchalo, bylo důkazem jejich umístění na 26. příčce v U.S. hitparádě a singl „Ring Ring Ring (Ha Ha Hey)“ se dokonce dostal o čtyři pozice výš. Protože byly reakce na druhé album vesměs rozpačité a jejich předchozí singl „Rollerskating Jam Named Saturdays“ také nebyl raritním kouskem, Posdnuos, Trugoy, ani Pasemaster neusnuli na vavřínech a tvrdě makali na čtvrtém pokračování jejich kariéry, z čehož se narodilo funky album „Buhloone Mindstate“, jež vyšlo ve stejném roce, jako průbojné „Enter The Wu Tang“ od Wu-Tang Clanu. I přesto, že album bylo kritikou ceněné, nedostalo se dále, než na 40. příčku U.S. hitparády, ze které po chvilce také zmizelo. Tentýž osud čekal i následovníka „Buhloone Mindstate“ „Stakes Is High“, vydaného o tři roky později, tedy v 96‘. Opět byla kritika příznivá, ale konzumenty tímto počinem nijak neoslovili a doslova zmizeli. Jen sami De La Soul ví, proč se vypařili na tak dlouhou dobu z NY hip hopové scény (4 roky). Mohli jsme od nich sice slyšet v roce 97‘ singl „4 More“ a o rok později další promo „Stay Away“, avšak to nemohlo svědomitě zaplnit jejich čtyřletou mezeru. Fanouškům zbylo jen doufat, že splní svá předsevzetí a vydají trilogii AOI (Art Official Inteligence), což se začalo v roce 2000 plnit, kdy vyšlo „AOI: Mosaic Thump“. Kritici stáli na obou stranách barikády, to však pro De La nebylo podstatné. Podstatný pro ně byl fakt, že se jejich album dostalo do první desítky v prodejnosti desek. Druhým dílem „umělecké inteligence“ bylo „AOI: Bionix“, doprovázené klipem „Baby Phat“, nicméně Tommy Boy a trio se rozhodlo ukončit pracovní vztahy a neprodlouží nahrávací smlouvu. De La následně přešli k Sanctuary Urban, u kterého vydali kolekci singlů „Timeless: The Singles Collection“ a v roce 2004 ambiciózní desku „Grind Date“, ze které uslyšíme několik pecek i ve středu v Lucerně. Říká se, že jejich album „3 Feet High And Rising“ je revoluce v hip hopu. Svůj smysl pro humor, eleganci a nekonvenčnost dokázali smíchat s rytmy jazzu, soulu a electra, z čehož vyšlo album, přebíjející celou dekádu některých „gangsta“ desek. De La Soul se zasloužili o vývoj hop hopu v NY i celoplošně. Proto byste si neměli ujít středeční koncert, kde budete moci ocenit jejich přednosti.

- Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná