Scratch (ex The Roots, USA)

Jedna z největších postav v line upu červnového Urban Rapublic Hip Hop & Reggae open air festivalu (který se uskuteční již tento měsíc! o víkendu 24. – 25. 6.2005 poblíž Tábora), je bezesporu Scratch. Na první pohled se může zdát, že samo jméno Scratch je podoběn jako třeba Freestyle (ex Arsonist) hodně sebevědomé, ale zdání klame. Scratch si své jméno plně zaslouží, protože ve svém oboru patří mezi nejlepší. Narodil se jako Kyle Jones v New Yersey, ale časem nakonec přesídlil do Filadelfie, která se stala jeho druhým domovem. Pochází z chudší rodiny, tudíž si nemohl dovolit vymoženosti té doby jako bylo rádio s nahráváním. A protože rap v té době ještě neběžel 24/7, Scratch, když slyšel některé tracky nebo DJ´s pořady, zapamatoval si beaty a zvuky, které si potom sám reprodukoval. Jako malý s tím sklízel velký ohlas. Když na jeho schopnosti přišli kamarádi, tak už se všichni jen chodili dívat „na toho kluka, co ti na pusu zahraje ty nejznámější pecky“. Zajímavý je, že Scratch se o beatboxu, jako o nějaké disciplíně, dozvěděl relativně pozdě, a když mu někdo poprvé řekl o názvu beatbox a jménech jako Doug E. Fresh, Biz Markie nebo Buffy z Fat Boys, jen pokrčil rameny a řekl, že on tohle dělá odmala, a žese tomu říká beatbox, je už doplňující. Během následujících vystoupení se svou kapelou Schoolz Of Thought se potkává s klukama z jiné kapy, kteří hrají na živé nástroje. Ti mladí hudebníci si v té době říkají The Square Roots (později ze svého jména vypouští slovo Square) a jsou Scratchovými dovednostmi uchváceni natolik, že jej po nějaké době berou k sobě do party. Protože Scratch je v kapele zajímavým oživením, dostává hned prostor na desce. Jako ukázku jeho schopnosti se použije jeden ze záznamů ze společných sessions ve studiu a na světě je „? Vs. Scratch“ z desky Illadelph Halflife z roku 1996. Jenže v The Roots žil Scratch vždycky ve stínu Rahzela, samozvaného krále beatboxu. Rahzel, The Godfather Of Noyze, je přitom známý právě spíš tím, že napodobuje různé zvuky, zatímco Scratch se soustředí vyloženě na dabování DJe. Podle toho vypadali i jejich další cesty. Rahzel udělal v roce 1999 album Make The Music 2000, kde ale velkou roli hraje především klasický rap. Scratch to u svého debut alba The Embodiment Of Instrumentation vzal za jiný, plně beatboxový konec. Jako upoutávací hesla se dokonce objevily slogany, které mluvily o první skutečně beatboxové desce. To se také potvrdilo a všechny tracky (až na jeden) jsou „produkované“ samotným Scratchem. Hosté byli z první kategorie a většina z domácí Filadelfie. Jill Scott, Malik B. nebo Dice Raw jsou zaběhlá jména, která desce nemohla uskodit. Naopak kvalitní recenze na album se jen hrnuly a standardní hodnocení se pohybovalo na hranici plného počtu. V současné době se Scratch snaží především udežet své jméno živé, čehož je důkazem i jeho očekávaný první koncert v České republice na zmíněném Urban Rapublic festivalu. Domácí vystoupení Killa Kely nebo kolegy Rahzela ukázala, že skutečná beatboxová show má daleko k tomu někoho nudit. Natož teď Scratch. Když se o něm mluví jako o „The Human Turntablist“, není v tom myšlena žádná nadsázka.

Redakce - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná