Phi-Life Cypher is here!

1 FOR THE SHOW Když jsem stál roku ’99 v pražské Akropoli a jako předkapela DJ Vadima (prezentovaného tehdy jako „klasický anglický triphop“), se na pódium přiřítila dreadatá lavina Phi-Life Cypher, chvíli mi trvalo, než jsem popadnul dech. Ono se zas tak často nestává, aby vás kapela, kterou vidíte a slyšíte poprvé v životě dokázala rozsekat hned svou první peckou (že se jmenuje “Earth Rulers“ jsem se dozvěděl až později, nicméně možná ještě výstižnější by bývalo “Hell Rulers“). Za zády tehdy ještě oplácaný ex Scratch Pervert – DJ First Rate a producent DJ Nappa v roli dirigenta dvojice Luttonských ďáblů jménem Si-Philly a Life. Celý koncert byl tak narvaný, že jsem se jen bál, aby nakonec nevyšuměl. Aby zlaté pravidlo „v nejlepším přestat“ dorazilo i na ostrovy. Ale všechny obavy byli navíc, protože právě závěr pod rozvařeným Žižkovským kotlem zatopil vůbec nejvíc. Přichází totiž freestylová část, kde jede Si-Philly slušně a má i lepší hlas z obou MC’s, ale jinak jde o one man show, kde se pod jedinou bodovkou hřeje Life. Co dává, pardon. Jede tak mašina. Tak rychle, že slyšíte zaoceánský pláč mezi Clevelandem a Chicagem, kde Bone Thugs-N-Harmony a Twista vztekle hází majky do žita. A když se ještě na pódium vrací dva beatboxeři – Mad Flow a Killa Kela, zatloukají poslední hřebík do rakve hiphopových konciků – tohle byl tak skvělý zážitek, že si jen stěží dokážu představit něco, co by britskou tlupu dokázalo trumfnout… 2 FOR THE RECORD Oblíbená hiphopová fráze zní sice <ï>„1 for the record, 2 for the show“, ale u PLC je důležitost věcí zjevně přesně opačná a bylo tedy velkou otázkou, zdali se jim podaří přenést koncertní energii i na desku. Ve studiu přeci jen žádné hecující davy k tomu nejlepšímu neženou. A vydávat nějaký pokus o studiový freestyle by už bylo dost i na vyhuleného Lifea. Vraťme se ale nejdřív na úplný začátek. Nejen u nás totiž vede mezi založením kapely, koncerty a nahráváním ve studiu dlouhá, náročná a klikatá cesta. PLC se formují roku ’96, ale další dva, tři roky nuceně přešlapují na místě. Šeptanda o nich sice jede na plné obrátky, ale prvním, o co se můžou opřít a odrazit směrem vpřed je až finále soutěže Talent 2000 Tima Westwooda a následné zapsání do historie ostrovního posse rapu účastí na Skitzově hymně “Fingerprints Of The Gods“. Svět je ale plný paradoxů, a ten rapový obzvlášť, místo aby se o ně strhl boj, přehazovali si jí mezi sebou jak horký brambor. Kluci syčeli tvůrčím přetlakem jak parní lokomotiva, ale než se konečně potkali s DJ Vadimem a zakotvili u jeho labelu Jazz Fudge, nebylo jim přáno cokoliv vydat. Pak už to ale šlo ráz na ráz. Vinylové EP Earth Rulers jako ochutnávka toho, co se má brzy dovalit na vaše uši. Závěr roku ’99 konečně přináší Metafory pro nové milénium, jenž udivují posluchače i kritiku… Tedy s výjimkou ukhh.com, kde jim vyčítají, že zní moc americky… Kapela si z toho ale nic nedělá a jede si dál svoje, i když na tom srovnání s Amerikou něco bude. Life se totiž v rozhovorech nechává slyšet: „Máme už natočená další dvě alba, makám teď na svém sólu a ještě na společném EP s Task Force“, čímž připomíná krále úsměvných výroků RZA z Wu-Tangu, který šel ještě dále: „Wu-Tang Clan má nahráno několik set skladeb, které nikdy neuslyšíte, natolik jsme sebekritický…“. Po dalším singlu a následných neshodách se u JF poroučí a pakují se směrem Zebra Traffic, kde působí dodnes a postupně tu vydali několik singlů a album, ke kterému Life přidal i dvě alba sólová. Nejvíce rozruchu v této kapitole své kariéry natropili limitovanou edicí singlu “Bush & Blair“. Nosiče, jehož datum vydání a vyprodání jsou shodná. Nosiče, který pranýřoval dva světové vůdce tak trefně, že ho britské rádio BBC zakázalo svým DJům hrát z obavy před reakcí potrefených politických hus. Ještě zajímavějším momentem jejich kariéry byla epizoda s Gorillaz. Do momentu, kdy byl do projektu přizván jako hlavní producent Dan The Automator, měli být Phi-Life comixovými rappery. Jenže Dan bere za mikrofon Del The Funky Homosapiena a PLC ostrouhali. Možnost vyzkoušet si naplno, jak by jim to spolu notovalo, měli jedinkrát. Del nelétá letadlem a na předávání prestižních cen Brit Awards ’02, tedy Phi-Life ochotně zaskočili? Jak je jejich dobrým zvykem, roztrhali mikrofony na kusy a o jejich verzi pecky “Clint Eastwood“ se mluví do dnes. 3 FOR URBAN RAPUBLIC Desky nemají vůbec špatné, ale jejich doménou jsou jednoznačně koncerty, kde patří k nejlepším v oboru. Nejen že o speciálním vztahu s naším publikem vědí (ne náhodou jsou bezkonkurenčně nejčastěji koncertující zahraniční kapelou v Čechách), ale i si toho váží. Stačí si prohlédnout shout outy v jejich bookletu a uvidíte sami, které fanoušky na nich zdraví. Ostatně přijeďte je zkouknout na festival Urban Rapublic a uvidíte sami. Rapografie: Life sólo: “In Memory Of“ “Moviedrome“ “Bush & Blair“ Everyday Life Realities Of Life Phi-Life Cypher: “Earth Rulers“ Millenium Metaphors “Herbaholics“ The Chosen Few EP (společně s Task Force) “Over / Cypher Funk“ Higher Forces Živé momentky: ’99 – První nezapomenutelný koncert v Čechách, v Paláci Akropolis. ’00 – Předskakování Public Enemy na Brumlovce, kde nechali hlavní hvězdy daleko ve svém stínu. ’02 – Headlineři prvního ročníku Hip Hop Kempu, kde obzvláště Lifeův freestyle ve stoji na hlavě patří mezi výjimečné zážitky. Zároveň momentka z KWÉdovo foťáku, která oběhla celý svět a dokonce jí samotní PLC používají ve svém press portfoliu. Noc 17.8.2002, kdo z vás byl, ten ví a do své smrti nezapomene... ’02 – Jednoznačná událost Brit Awards, kde společně s tehdy vrcholné popularity si užívající comixovou kapelou Gorillaz zajeli jejich verzi hitu “Clint Eastwood“ před užaslým davem na místě a hlavně před celou Británií, nalepenou u obrazovek. fotos: DJ Karim

Redakce - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná