MF Doom - Muž se železnou maskou

Viktor Vaughn, King Geedorah, Metal Fingers… Všechna tato alter ega spojuje jedno jméno – MF Doom, muž se železnou maskou, nebo, chcete – li, příběh postavičky z Marvellových komicsů o nelítostném darebákovi (Viktor Von Doom a.k.a Dr.Doom), která se přenesla do reality a doslova zaplavila anglickou a posléze i USA scénu svou produkcí a rapem. MF Doom (dříve Zev Love X), vlastním jménem Daniel Dumile, narozen v Londýně (1971), vychován ve Staten Islandu, byl ve svých bezstarostných letech členem kolektivu KMD. Paradoxně však první ovoce sklidil singlem s 3rd Bass ''The Gas Face'', a ne se svou crew. Nejspíš měl čich na kamarády, protože většina jeho tehdejších fellas, se kterými trávil svůj čas na ulici a ve studiu, znamenala pro americký hip-hop krok k progresivitě, který odstartovalo album ''Mr. Hood'' z roku 1991, jež natočil se svým bratrem a úspěšným Djem Subrocem. Nicméně, Subroca v roce 1993 srazilo auto a myšlenka o natočení dalšího společného alba se záhy rozplynula jako dým. Asi se situace okolo zdraví bratra ještě zhoršila, protože o rok později vyplulo na povrch depresivní album KMD ''Black Bastards'', které bylo pro celou skupinou mílovým krokem zpátky, i přesto že zmíněné album vyšlu u labelu Elektra. Se svým albem v náručí se Doom propadl do bezedných bažin undergroundu na cca pět let s jedinou myšlenkou – zahojit své psychické rány po nešťastně vydaném albu a pomstít se společnosti, distribuci a masové výrobě „klišé pop-stars“. Nikdo neví, co se během těch pěti let dělo, nikdo neví, kde byl, říká se, že pracoval na albu ''Dr. Doom’s Origin'', jedno je však jisté, něco se stát muselo. Mezitím bylo zbootlegováno ''Black Bastards'' album a Zev Love se dostal do podvědomí lidí. V té době však pro Daniela Zev Love neexistoval, vznikla nová legenda – MF Doom - muž s maskou, který se prezentoval v Nuyorican Poets Café na freestylech v roce 1998, kde měl tvář zahalenou železnou maskou. Jeho mystérie se provalila v roce '99, kdy vydal jako MF Doom album s názvem ''Operation: Doomsday'' pod záštitou labelu Fondle 'Em Records, na kterém se ustálila umělcova flow, kterou šokoval americkou undergroundovou scénu. A o rok později vyšel již potřetí, tentokrát dlouho očekávaný release ''Black Bastards'', plus několik remixů a jedno EP s kamarádem MF Grimmem. Rok 2001 byl ještě více potentní. Vyšlo album ''Metal Finger – Special Herbs Vol. 1,2'' a singl ''I Hear Voices''. Nejspíš Doomovi nestačilo sebevyjádření jedné osoby, protože se v něm začaly prolínat jiné, různorodé myšlenky, které nemohl vyjádřit jako MF Doom. Tím začala jeho fáze alter pseudonymů. Vzniklo hned několik monster. První radikální monstrum bylo King Geedorah, u kterého se soustředil na instrumentální stránku a Viktorem Vaughnem vyjadřoval svoji anonymitu a vztah k ulicím. Jako King Geedorah vydal desku ''Take Me To Your Leader'' a jako Viktor Vaughn představil v roce 2003 album s názvem ''Vaudeville Villain''. Tentýž rok vyšly i ''Special Herbs 3,4'', ''The Best Of KMD'' a ''Bells Of Doom'', ale žádné z nich nezaznamenalo na poli hip-hopu převratný úspěch. Ve stejném roce se čekalo na kolabo s Madlibem, které se považovalo za velikou kontroverzi a krok do neznáma. Kluci však počkali do roku 04‘ a všechny předpovědi a předsudky smazali 22 tracky z alba ''Madvillainy'', u kterého se podvrdilo přísloví „víc hlav víc ví“, jelikož Madlibova propracovaná flow a texty výrazně podporovaly MF Doomovy hypnotizované rýmy, takže celkový dojem z alba byl velkolepý. Ani ne za měsíc vyšly ''Special Herb 5,6'' a čekalo se na následující sólo projekt, opět od Viktora Vaughna s názvem ''Vinomous Villain''. V roce opice se vrátil i MF Doom a jeho ''MM Food'', které si naplánoval na listopad 04‘, nezapomnělo se ani na pokračování ságy ''Special Herbs 7,8'' a novinku ''Special Herbs & Spices Vol.1'', u které nesměl chybět ničitel MF Grimm. Po ''MM Food'' bylo více než jasné, že příjde další útok od muže se zahalenou tváří, protože už na ''MM Food'' předesílal vznik nové desky. A stalo se tak. Rok 05‘ nám přinesl album ''Live From Planet X'', ale hlavním důvodem jeho žití v roce 2005 bylo album s více, než známým producentem Danger Mousem a projektem Dangerdoom – ''The Mouse And The Mask'', které sklidilo jak od posluchačů, tak i od kritiky samé klady. Podle jeho alter eg jste si museli všimnout, že byl Doom všestranným umělcem. Uznávané jsou nejen jeho texty, nýbrž i jeho beaty nezůstávají pozadu. Pracoval a stále dělá s lidmi, jako Talib Kweli, Moka Only, Quasimoto, Gorillaz, De La Soul, Sage Francis, Prince Paul, C-Rayz Walz… Abyste měli představu, mezi jeho repertoár patří pecky jako; ''Strange Universe'' od Non Phixion, ''Closer'' od Quasimota, nebo třeba ''November Has Come'' z mediálně komerční desky ''Demon Dayz'' od Gorillaz. Doufám, že jsem se vyjádřil vyčerpávajíce o artistovi, jenž je zahalen mnohými tajemstvími a který se podílel na Ghostfaceově ''Fishcale'' albu. A jak Zorro vždy přiběhne na pomoct bezbranným a chudým lidem v nesnázích, tak i MF Doom zase napumpuje do vašich žil kvalitní dávku hudby vždy, když se celá hip-hopová komunita bude bezbranně válet v krizích a impotenci MTV rapu, proti kterému Staten Islandský „Zorro“ tak urputně bojuje.

Redakce - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná