Killah Priest v kostce

Dnes bude řeč o inteligentním emceem jménem Killah Priest, jehož skills budete moci ocenit již co nevidět ve městě dostihů a perníku. Vedle své domovské formace Sunz Of Man je členem The Maccabees, Royal Fam, Black Market a také The Four Horsemen Group, kde kromě něj působí Canibus, Kurupt a Ras Kass. I když se Killah Priest, jehož civilní jméno je Walter Reed (a a.k.a. Lord Messiah, Iron Sheik From The Middle East, či Chief Chancellor), narodil v Jížní Karolíně, podstatnou část dětství strávil v brooklynských čtvrtích Bedford-Stuyvesant a Brownsville, kam se celá rodina pár let po jeho narození přestěhovala. Jako většina jeho vrstevníků měl blízko k rapové hudbě (velmi ho podle jeho slov ovlivnil hudba v podání dua Eric B. & Rakim) a jelikož v sobě cítil i větší, než jen čistě posluchačský potencil, ještě v mládežnickém věku založil se svými kamarády skupinu Koolin´ 3 MC´s. Tehdy si ještě říkával Lord Messiah, což bylo jméno, které dostal od dalšího člena rozsáhlé Wu-Family 60 Second Assassin, jemuž se zdálo, že jeho rýmování o bibli není jen tak nějaké plácání do větru. Kromě wu-riders se na ulici poflakoval i například s Onyx a jeho reputace v Brooklynu den ode dne rostla. Ovšem namísto rozvoje jeho další umělecké kariéry, k jejíž budování pak vrátil v roce 1995, se ve svém volném čase věnoval studiu náboženství a historie (To, že rozsah jeho zájmu nebyl malý, dokazují rapperova slova: "Hodně jsem četl Platóna, knihy zabývající se historií. Samozřejmě Bibli, mnoho vědeckých knih od A.C. Clarka, křížové výpravy, renesance, množství publikací o přírodních jevech..."). Své premiérové nahrávání si připsal na Ol' Dirtyho debutovém LP "Return The 36 Chambers - Brooklyn Zoo", které, jak známo, vyšlo v roce 1996. Zde se dostal možnost ukázat hned ve třech peckách ("Don´t U Know", "Snakes" a "Protect Ya Neck II The Zoo") a o svých kvalitách přesvědčil, což ostatně dokázaly i další nabídky na spolupráci. Po boku Gravediggaz se totiž objevil ve dvou skladbách na jejich albu "6 Feet Deep" (v Evropě mimochodem známém jako "Niggamortis") a také si vystřihl hostovačky se spřízněnými jmény jako Kavalier nebo Shabazz the Disciple. O rok později se již postavil na "vlastní nohy" a výsledkem byl track na soundtracku "Ameria Is Dying Slowly". Na konci roku ´96 také konečně vešla ve známost tvorba jeho nové skupiny Sunz Of Man, kterou kromě jejího zakladatele tvořili Hell Razah (a.k.a. Israel The Arch Angel), Prodigal Sunn a již, v jiné souvislosti, zmíněný 60 Second Assassin (sestava se ovšem s každou další deskou měnila, ale nepředbíhejme). Patrně nejvýznamnějšího hostování, které mu zaslouženě přineslo ještě větší pozornost než doposud, se dočkal až na Geniusově druhém albu "Liquid Swords", kde se nechal slyšet ve věci "4th Chamber". Sólová pecka s názvem "B.I.B.L.E. (Basic Instructions Before Leaving Earth)" pak byla definitivně posledním kamínkem do mozaiky, po jejichž složení začala široká veřejnost očekávat celou desku. Námluvy s Columbia Records sice ještě nevyšly (Priest vzpomíná: "They dissed me, tellin´ me that my shit wasn´t hot"), nicméně další label ho už přivítal s otevřenou náručí. Šlo o Geffen Records a asi nebude žádným překvapením, když prozradím, že svou roli na tom i sehrál GZA, který v té době oblékal jejich dres. Po několika zpožděních se nakonec Priestův očekávaný prvorozenec "Heavy Mental" dostavil 10. března roku 1998. I přesto, že deska oproti debutům jiných wu-kolegů neobsahovala zdaleka tolik materiálu od RZA, výsledný zvuk, na němž se podíleli True Master a 4th Disciple, rozhodně nepokulhával. Avšak kapitolou samou pro sebe byly jeho lyrické schopnosti (prezentoval se vekými znalostmi, moudrostí, náboženskými metaforami, neobvyklými alegoriemi atd) díky nimž se albu dostalo velmi slušných recenzí. O několik měsíců později, v létě stejného roku, se k debutu pod Priestovým vedením dokopali i Sunz Of Man, kteří do světa vypustili LP "The Last Shall Be First" (předešel mu singl "Nuthin' New Under The Sun"). Díky svému neotřelému stylu a s pomocí beatů od pánů 4th Disciple, True Master, Supreme, RZA a dokonce i Wyclef Jean si své fanoušky najít dokázali. Druhou sólovou zastávku si Killah Priest, mezi jehož hobby patří chov zajímavých mazlíčků (mimo jiné vlastní černou vdovu, tarantuli, dva černé císařské škorpiony a pyraně), naplánoval na první polovinu roku 2000 a tak se také 9. května stalo. Pod názvem "View From Massada" ji na pulty prodejen tentokráte dodalo MCA a v tracklistu nechyběly hity jako titulní "Hard Times", či kriminálně laděná "Gotta Eat". I když se tentokráte o nějaké bombě, jako tomu bylo u prvního počinu, patrně hovořit nedalo, Priest si stále zachovával statut jednoho z nejpřesvědčivějších umělců z WTC stáje. Na začátku 2001 se vyrojily spekulace, že Priest vede beef se základní sestavou Wu-Tang Clanu, protože se vůbec neobjevil na jejich třetím dlouhohrajícím zklamání "The W". Tyto "zaručené zprávy" však smetl ze stolu a započal s přípravou své třetí desky, jež nakonec vyšla v létě téhož roku u nezávislého labelu Proverbs (pro mnohé to bylo překvapení, jelikož přijetí u kritiky i prodeje byly slušné). Album se jmenovalo "PriestHood" a pyšnilo se velmi silnými skladbami typu "Madness", jejíž výborný podklad měl na svědomí mně neznámý Nicrocist, "My Hood", či "Horsemen Talk", v níž zářili Priestovi mimořádně nazlobení kolegové Canibus, Kurupt a Ras Kass. I bez podpory major-labelu a velkých jmen na produkci se LP směle zařadilo mezi nejpovedenější rapová alba roku. Následující období se Killah Priest (který na sebe v jednom interview prozradil, že abstinuje - nekouří ani nepije) vrátil ke své domovské crew Sunz Of Man, s nimiž na přelomu léta a podzimu vypustil druhé album pojmenované "Saviorz Day". Na produkci si tentokráte kromě Bobbyho Digitala pozvali i Fatal Sona a co se týče mluveného slova, důvěru dostali Ghostface Killah, Method Man, Madam D a pro někoho možné poněkud překvapivě i westcoast jezdec MC Eiht . Jak známo, jejich písně nikdy nebyly příliš hrané na rádiích a možná i proto si stále zachovávali svůj specifický pouliční styl zbavený všemožných módních vln, které jiné umělce ve hře občas potápěly. Po dvou letech od poslední sólové prezentace, v červenci ´03, se Priest vrátil albem s pořadovým číslem 4, které neslo titul "Black August". Nutno říci, že se znovu vydal cestou "levných" beatů bez velkých jmen a ani tentokráte svého rozhodnutí nemusel litovat. Prim zde hrály vyprávěcí "Robbery", "Do The Damn Thing" nebo "Black August (Daylight)" a přirovnávání ke styleru Ghostfaceovi, co se síly a naléhavosti v tracku týče, nebylo vůbec od věci. Týden před prezidentskými volbami Bush vs. Kerry se u X-Ray urodilo album "Freedom Of Speech", což bylo společné dílo trojice Priest, Hell Razah a 4th Disciple, který šéfoval většinu produkce. Politicky zaměřené skladby jako "Rebel Music" či "Article One" mnohým připomínaly staré dobré časy v podání kultovních Boogie Down Productions, Public Enemy, Paris nebo Ice Cube. Slova hlavních aktérů byla úderná a mnozí je viděli jako zlatý střed mezi extrémními Dead Prez a "mírným" Talibem Kwelim, s tím, že dotyčné LP kritika označila za pravděpodobně nejlepší projekt kolem Sunz Of Man. I když není Killah Priestovo charisma takové, jaké míval ve své době například Notorious B.I.G., pořád by mohl být dáván stovkám emcees nejen z východního pobřeží za vzor a příklad.

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná