Allah Mathematics – Nejen pravá ruka Bobbyho Digitala

Víte, kdo produkoval šlágr „Must Be Bobby“ od RZA? Že ne? Co takhle pecku „Galactics“ z alba „Dirty Weaponry“ od Killarmy? Pořád nic? Ani u skladby „Mighty Healthy“ z Ghostfaceova výborného „Supreme Clientele“ vám jméno autora podkladu nic neříká? Co třeba nápověda, že tento talentovaný producent patří spolu se jmény jako RZA, True Master a 4th Disciple mezi základní stavební kameny zodpovědné za instra celé Wu-Family, jejíž jméno, i když už je v současné době podle mnohých za zenitem své výkonnosti, se už přes deset let řadí k nejzásadnějším pojmům scény. Jestliže byste byli stále na vážkách, nic se neděje, vždyť od toho jsem přece tady, abych vám o umělci, jehož jméno zní Allah Mathematics, něco pověděl, ne? Mathematics a.k.a. 5th Pupil, vlastním jménem R. Bean, se narodil v Queens (Baisley, south-side Jamaica) a dá se říci, že již od raného věku byl obklopován rapovou hudbu, která v té době prožívala obrovský rozmach. Díky staršímu bráchovi (kterého můžete znát pod jménem Infinite), jenž občas domů přinesl mixtapy od legend jako Grandmaster Flash & the Furious Five, Treacherous Three, Cold Crush Brothers a dalších (sám na ty doby dnes s úsměvem vzpomíná – „Dříve žádná dvojčata nebyla, a tak jsme si s bratrem dělali kopie tak, že jsme si půjčili druhý kazeťák a k nahrávání používali dvě rádia, což se zákonitě projevilo na kvalitě nahrávky, ale museli jsme si s tím prostě vystačit.“), měl již v dětství velký přehled o všem podstatném, co se na scéně dělo a postupem času došel k názoru, že by se na rozvoji jím milované kultury mohl také nějakým způsobem podílet. Své první myšlenky samozřejmě směřoval ke dráze emceeho a zpočátku napodoboval své oblíbence, mezi něž patřil třeba Spoonie Gee, Melle Mel, či Kool Moe Dee. Ovšem brzké zjištění, že ten, kdo udává tempo, je vlastně deejay, vedlo k přehodnocení jeho priorit a okouzlen veličinami jako Grandmaster Flash, Grand Wizard Theodore nebo DJ Charlie Chase se začal vážně zajímat o Djing (jen pro zajímavost, v té době si ještě říkával Dj Supreme Cut Master). Na konci osmdesátých let se pak díky svému bráchovi seznámil s budoucím zakládajícím členem Wu-Tang Clanu Geniusem, jenž v té době pracoval u Cold Chillin´ Records na svém debutovém albu „Words From The Genius“ a sháněl koncertního deejaye. V roce 1991 ho právě GZA pozval na natáčení videoklipu svého bratrance RZA (v té době známého jako Prince Rakeem, kterého Mathematics, jenž bydlel ve stejném sousedství, už z dřívějška znal, ale ne pod tímto jménem, což ho překvapilo) „Ooh I Love You Rakeem“, jenž zrovna u Tommy Boy vydával stejnojmenné EP. Slovo dalo slovo a Mathematics, který dosud až na malé výjimky zkušenosti s tvorbou inster neměl („Pamatuju, že jsem ještě jako kluk dělal beaty doma na koleně na mém malém keyboardu Casio a i když je to možná legrační, i z toho jsem si posléze něco vzal“), začal záhy pod dohledem svého zkušenějšího učitele pronikat do tajů produkce. Kromě hudby se Mathematics od začátku věnoval i graffiti se streetartem, díky nimž se v roce 1993 dostal k zajímavé nabídce, a to vymyslet logo pro Wu-Tang Clan („Jednou mi volal RZA a říká, ty vole, do zítřka potřebuju logo. Já odpověděl Ok, uvidíme co se dá dělat a do večera jsem nad tím seděl. Druhý den si pro něj přišel spolu s Ghostfacem ke mně do práce a byli nadšeni“), který se chystal vydat svůj debutový singl „Protect Ya Neck“. Allah, jenž si tehdy mimo jiné přivydělával i truhlařinou, a který je v současnosti otcem dvouleté dcery, se tedy stal z největší pravděpodobností autorem nejdůležitějšího znaku hip hopové historie. Jen pro úplnost, mimo slavného netopýra ještě například dělal cover i s ilustracemi na Geniusově „Liquid Swords“. Jakožto jeden z nejbližších spolupracovníků devítihlavého kolosu ze Staten Island se pak od roku 1998 začal stále častěji podílel na sólových počinech jednotlivých členů. Ať už to bylo Cappadonovo LP „The Pillage“, druhé Method Manova deska „Tical 2000: Judgement Day“ nebo kompilace „The Swarm, Vol. 1“ od Wu-Tang Killa Bees. O rok později byly jeho beaty ke slyšení třeba na Geniusově „Beneath The Surface“, „Uncontrolled Substance“ od Inspectah Decka, či na výborném albu „Blackout“ dvojky Meth a Red. Mimo dalších věcí (za všechny kupříkladu podklady pro Sunz Of Man, Wu-Syndicate, Streetlife, Ghostface atd) dostal Mathematics, který si velmi váží producentů jako Marley Marl, Easy Mo Bee, Primo, Dr. Dre, Pete Rock a Erick Sermon, prostor i na dvou posledních albech celého clanu a jen tím potvrdil, že kvalitní wu-produkce neleží jen a pouze na bedrech jednoho člověka. Předloni v létě se Allah, jenž k tvorbě kromě mnoha jiných „hraček“ používá třeba ASR-10, Triton nebo Rowland 505 a 909, konečně „dokopal“ k vydání debutové desky, kteou pojmenoval „Love, Hell or Right (Da Come Up)“. Předešel jí singl „Respect Mine“ a kromě známých tváří jako Wu-Tang Clan, Cappadonna, La The Darkman, Prodigal Sunn, Killa Sin a Street Life se na ní objevili i hosté méně provaření (Eyes Low, Buddah Bless, M-Speed, Angela Neal atd). Jen dodám, že jednadvaceti trackové LP vyšlo na umělcově vlastním labelu Quewisha Records ve spolupráci s firmou High Times. Ohlasy a recenze na něj byly veskrze pozitivní a asi po právu byl označen nálepkou jednoho z nejlepších počinů, co se za poslední dobu táboru s emblémem netopýra podařilo vyprodukoval. Stejného roku jste mohli ocenit jeho skills ještě na dlouhohrajce „Rza Presents : Northstar“, kde Mathematics, který mimochodem v jednom rozhovoru prozradil, že jeden z jeho nejoblíbenějších beatů je „Cobra Clutch“ od Ghostface (toho mimochodem společně s GZA a Method Manem považuje za nejlepší lyriky clanu), produkoval dvě skladby. Mr. Mathematics, podle nějž postrádá současný hip hop svobodu, samozřejmě nelenil ani letos, čehož může být důkazem několikero věcí na deskách „No Said Date“ a „Mk Exklusives“ od Masta Killa. K desátému výročí od založení Wu-Tang Clanu se také před nějakým časem na trh dostal mixtape s názvem „The Next Chamber“, jehož autorem je právě on sám. Co se týče budoucnosti, člen Razor Sharp Records (kromě něj jsou v jeho sestavě i v úvodu zmínění RZA, True Master a 4th Disciple) v současnosti maká na svém druhém LP, které se bude podle všeho jmenovat „Cold World“. Přesné datum vydání prozatím stanoveno nebylo, a tak si na něj nejspíš budeme muset ještě nějaký ten pátek počkat. Každopádně si jméno tohoto deejaye a producenta v jedné osobě, jehož snem je spolupracovat s Rakimem, ale nepohrdl by ani Nasem, Mobb Deep nebo Mc Lyte, dobře zapamatujte, troufám si říci, že o něm rozhodně neslyšíte naposledy…

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná