Sizzla poprvé v Praze, přijď se mrknout

Jedna z pěti nejdůležitějších postav současného jamajského reggae a dancehallu vystoupí se svou kapelou poprvé v Čechách už tuto neděli. Sizzla Kalonji se narodil v ´76 do rastafariánské komunity v August Town a už jako kluk se stal jedním z nejsilnějších a zároveň nejoriginálnějších hlasů tamní scény. První pecky začal nahrávat v ´94 a od té doby točí jednu za druhou (na kontě má už přes 40 alb!). Je to taky zásadní interpret, který propojuje jamajskou reggae scénu s americkým hiphopem a R&B. Mezi jeho tracky najdete duety s lidmi, jako jsou Wyclef Jean, Busta Rhymes, Mariah Carrey, Lil Kim, Rihanna, Mos Def a mnoho dalších… Předskokanem tohoto vyjímečného koncertu budou Big Famili z karibského ostrova Martinik, kteří žijí v Paříži, kde vlastní své studio a vydavatelství Black House Music, díky kterému pomáhají dalším talentům z Karibiku prorazit i za zdmi Evropské unie. V Čechách dobře známe duo zpěváku jménem King Kalabash & Baron Black tentokráte představí svůj nový set za doprovodu jedné z nejlepších českých kapel, které tu působí a jsou schopné bravurně obsáhnout celou škálu black music (malou nápovědou budiž jejich totálně vyprodaný koncert ve stejném klubu před dvěma týdny). Supportem večera bude i francouzský Roots Survival Sound a v neposlední domácí vinylový specialista DJ Babylonrocker. 11.5.2008 – Lucerna Music Bar, Praha předprodej 550Kč + poplatky / na místě 650 Kč open: 20:00, start 21:00 A tady podrobný Sizzlův životopis: Jamajka je plná protikladů - jen pár desítek mílí od úchvatných pláží připomínajících ráj na zemi, jsou vlnité ploty kolem ghetta plného lidí, co každý den řeší, co budou jíst a jak přežijou další den. A právě v tomto prostředí vznikla hudba chudých, která nad touto situací naříká a ze všech stran jí komentuje i kritizuje, ale hlavně dává sílu jít kupředu… V tomto prostředí se narodil i Miguel Collins aka Sizzla Kalonji , který přišel na svět 17. dubna 1976 v jamajském Kingstonu. Jelikož se narodil ve zlaté éře roots reggae, už od dětství jej ovlivnila kultura rastafariánů, která mu dala základy pro jeho filosofii a pohled na svět. Svý vokální skills trénoval nejprve u soundsystému Caveman Hi-Fi a kolem ´94 došlo i na prvních pár singlů pro label Zagalou. Později natočil pár písniček i pro renomované studio Digital B, jehož šéfem je Bobby "Digital" Dixon. Výraznější úspěch se ale zatím nekonal, na Jamajce jsou stovky a tisíce mladých talentů, kteří stojí fronty u studií, aby si jich někdo všimnul. Mimochodem možná i proto má reggae takovou sílu, protože si mladí muzikanti jsou dobře vědomí toho, že další příležitost se už nemusí nikdy opakovat. Sizzla ale dál makal na svých písničkách, brousil svůj specifický styl a asi se i hodně modlil, protože měl velké štěstí. Do širšího povědomí prorazil už v ´95 u producenta jménem Philip "Fatis" Burrell, jehož labelu X Terminator Sizzlu doporučil známý saxononista Dean Fraser. Po několika singlech následovalo ještě koncem roku debutové album BURNING UP a turné, kterému veleli Luciano & Mikey General, kteří tehdy vydávali u stejného vydavatelství. Sizzla tak na sebe poprvé pořádně upozornil i na pódiích a obratem si díky svým textům a jejich intenzivnímu podání získal partu příznivců. V 80. letech se v dancehallu hodně oslavovaly zbraně, kokain a sex, ale Sizzla oproti svým kolegům pozorně studoval a sbíral svůj lyrický arzenál. Důležitý je taky fakt, že se stal členem Bobo Ashanti, striktní komunity rastů, která si váže dready do turbanů a mj. prosazuje repatriaci Afričanů a svobodné užívání ganjy. Tuto tradici založil v půlce 20. století Charles Edwards přezdívaný King Emmanuel, mnohými považovaný za černého Krista. Proto je právě on jakožto vrchní kněz, etiopský císař Haile Selassie I (reprezentující božského krále) a Marcus Garvey (prorok) součástí panteonu svaté trojice. Bobo znamená v jamajském slangu Afričan a Ashanti je odvozeno od starověkého náboženského kmene, protože Bobo Ashanti věří, že jsou vyvoleným národem původních etiopských Izraelitů. Kalonjiho texty tak v první řadě oslavují rastafariánskou kulturu a všechny původní Afričany, a nutno říct, že občas hodně radikálně. Mnozí mu proto vyčítají, že to přehání a ve svých textech je příliš ortodoxní a proti bělošsky laděný. Málo lidí si ale uvědomuje, z jak drsného prostředí pochází, a že podobně jako ostatní jamajští interpreti mluví hlavně ke svým černým bratrům, jejichž předkové mají za sebou 400 let otroctví. Nemluvě o tom, že jejich nevolnictví pokračuje dál v podobě kritické ekonomické situace třetího světa… V druhé půlce 90. let se mnozí interpreti na Jamajce začali vracet od digitálních beatů zpátky k živým nástrojům a původnímu duchovnímu náboji roots reggae. Kalonji, při jehož poslechu můžete mít dojem, že nese na svém jazyku všechno to utrpení africké diaspory, je jeden z hlavních mluvčích tohoto trendu, i přestože má hodně rozhněvaných hardcore ragga songů. Každopádně první výrazný úspěch sklidil v ´97 s vydáním druhé desky PRAISE YE JAH, která je dodnes považována za jedno z nejlepších alb moderního dancehallu. Ještě stejného roku jej ale sám Sizzla trumfnul deskou BLACK WOMAN & CHILD, jehož stejnojmenná balada je dnes už klasikou. S vydáním těchto dvou alb následoval celosvětový úspěch a mj. i dvě nominace na MOBO Awards. Sizzla se tak chopil příležitosti, pustil se naplno do své práce a od půlky 90. let vydává desky jak na běžícím pásu. Až se zdá neuvěřitelným, kolik inspirace v sobě nachází. Díky svému úspěchu se Sizzla stal jedním z nejvlivnějších jamajských zpěváků, který dodnes vydal přes 40 alb a vlastní mj. nahrávací studio, vydavatelství i stáj plnou závodních motorek. Své pozemky v August Town, kde žije se svou crew, pojmenoval Judgement Yard a produkuje tam i další mladé talenty. Jeho evropské turné je velkou událostí, kterou by si každý příznivce reggae a hiphopu neměl nechat ujít. Do Prahy dorazí z polské Wroclawi a poté pokračuje do Vídně, Německa a Francie…

- Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná