Podle kapely Inside je důležitý vždycky zůstat stát na zemi

Přestože styl pražské kapely Inside není klasická masovka, protože se snaží dělat muziku trochu jinak než ostatní, rubrika „track po tracku pojede v zaběhlých kolejích. Ano, slyšíš dobře!? Budu si brát každou skladbu na kobereček a ke každé napíšu svoji připomínku či případnou otázečku. Sax v rozhovoru s Affrem prozradil, že jejich nejsilnější stránka je originalita a osobitej zvuk, tudíž okomentovat tuhle desku snad nebude žádný problém.

Vzlet


Instrumentální intro beze slov, které nastolí atmosféru. Když nepočítám nasamplovaný hlas bluesové zpěvačky a decentní beatbox, tak je to jen na beatu, aby vás uvedl do desky.



Máme rádi instrumentální intra, hudba někdy sama o sobě řekne o náladě desky víc, než slova. Navíc jelikož vysamplovaný zpěv obsahuje slovo „inside you know“, byla to jasná volba.

Slyšíš dobře!?


Tentokrát už verbální úvod. Text není cílený, žádné téma se neřeší, rapuje se o všem a o ničem. Slyšíš dobře, Inside jsou zpátky s novým zvukem a přitom si stále zachovávají svůj vlastní styl. Inside jsou stále připravený jezdit napříč republikou, takže jestli máš zájem, můžeš je hned po poslechnutí desky zabookovat. Akorát ta hláška, že „hrajete za cesťák“ byla jen nadsázka, jako spousta jiných odkazů na váš styl v tomhle textu.



Tenhle track vlastně vznikl jako úplně první z celé desky. Chtěli jsme jím odlehčit klasický rapový self-represent věci a myslím, že se to povedlo. Je potřeba si ze sebe občas udělat prdel. Původně byla celá věc připravená do jiného pokladu, ale když Trusty pustil tenhle beat, tak nás to naprosto rozsekalo a museli jsem to dát do něho.

Kamery


Šmírackej song pro všechny voayery, který potěší nejedno špicla. Rapujete z perspektivy, pohledu velkého bratra alias pouliční kamery, co tě nespustí nikdy z očí, ani v noci ne. Kamera je v podstatě obrovský světák a znalec lidských osudů, protože co ta za celý den všechno vidí a zažije, v tom se jí asi nikdo nevyrovná.



Přesně tak. Když byl hotovej beat, přemýšleli jsme jaký téma máme zvolit a atmosféra přímo vybízí k něčemu „tajemnýmu a skrytýmu“, takže nás napadli kamery. Prostě strážný anděl i velký bratr.

Exekutor


Velice aktuální téma, protože většina Čechů žije na dluh. Nejdříve přijdou na řadu půjčky, úvěry, hypotéky a potom na dveře zaklepe pán, co si chce odnést všechno, za co jste ty prachy utratili. Tím tempem a náladou mi hodně připomíná skladbu “Chvátám“ od Pio Squad, ze které je cítit to leckdy nelehké proplétání životem.



Je to v podstatě celkem vážný téma, který jsme ale znovu chtěli odlehčit, a proto jsme zvolili i tenhle beat. 2 z nás jsou ti, který exekutor honí a 1 je exekutor. Máme tuhle věc hodně rádi, je z ní cejtit energie a funguje výborně na koncertech.

Ego


Skladba o tom, jak tenká je hranice mezi nápomocnou hrdostí a destruktivní pýchou. Pokud svoje ego ovládáš a umíš ho využít ve svůj prospěch, tak jsi pán, pokud mu dáš ale prostor, aby tě začalo zevnitř požírat a vláčet se sebou jak s cárem papíru, je s tebou ámen.



Je to tak jak říkáš. Tahle věc je spolu s „život jde dál“ jedinou věcí, kde řešíme „vážný“ téma vážně. Je důležitý zůstat stát vždycky na zemi a nikdy nezapomenout na ty, kdo ti pomohli vstát.

In Me + Icon The Mic King


Myslím, že je to Sax, kdo udeřil hřebíček na hlavičku, když v textu pronesl, že tenhle beat je odpornej. Upřímně řečeno, první poslech mě hodně bolel, při dalších ta bolest byla už snesitelná. Trusty mi dal vzpomenout na El-Pho a jeho genialitu, která se někdy už nedala vůbec poslouchat. Celé je to v podstatě o interakci podivného beatu a textu, kde je znát, že beat tu byl první a vy se ho pokoušíte nějakým způsobem dobýt, zkrotit, dostat se mu pod kůži. Mám pocit, že když jste ho slyšeli poprvé, neuměli jste si představit, co byste do něj rapovali, ale ani jakým způsobem. Byla to pro vás určitá výzva? Celkově Trustyho produkce vás musela donutit zkoušet nové věci, co se týká flow a struktury textu, ne?



Sax: Je to věc vkusu. Když jsem ho poprvé slyšel, naopak jsem se hrozně těšil, až do něj budu psát. Mám rád beaty, který tě samy vedou, když do nich píšeš a nemusíš řešit žádnou danou linii. Tohle je přesně ta věc -„tahle věc nemá smysl, děj jen to poslouchej, nevim co se se mnou děje, tenhle beat je odpornej“. Navíc dubstep mám hodně rád, takže pro mě jedna ze zásadních věcí naší desky.

Obžerství


Kulinářská hymna pro všechny, co rádi papají. Když se mluví o drogách, tak to většinou o cigaretách či alkoholu, žrádlo je ale přitom taky pěkný fet. Možná ještě horší, protože lidi v něm takové nepřítele nevidí a to prozření je posléze o to horší. Píšou se takové texty s plným bachorem nebo raději nalačno?



Tahle věc se psala sama. Je to óda na obžerství. V současnosti na ní také natáčíme klip, který bude hodně zajímavou záležitostí.

D Billi


Vsuvka na odlehčení, kde se potkává Lil Wayne a jeho “A Milli“ se Snoopem a jeho “Drop It Like It´s Hot“. Kolik musí člověk vychlastat piv a vyhulit špeků, aby byl schopen nahrát něco podobného? Počítám, že tohle je výsledek dlouhého dne ve studiu, kdy už člověk vymýšlí v noci ty největší kraviny, který mu v ten moment přijdou ale strašně vtipný.



Chtěli jsme nahrát „skit“, který má nějaký smysl. Tedy ne obsahově, ale svým zařazením na desku. Na spoustě desek najdeš skity, který okamžitě skipuješ, protože nejsou ani vtipný, ani tě ničím nezaujmou. Jsou tam často jen proto, aby se zaplnilo místo. Myslím, že tahle naše demence je tam, kde má být. Je to jako úvod k následujícímu tracku, který je o live vystupování, festivalech a koncertech. Kolik jsme před tím vychlastali piv a vyhulili špeků nevíme. Tohle byl spíš takový ten ranní nápad po kocovině.

Hra + Ragie Rapl


Každá skladba je pro vás výzva, se kterou můžete pokořit svého soupeře. Tenhle styl hraní vám ale vyhovuje nejvíce, i když to někdy není úplně jednoduché, být pořád někde na cestách, objíždět republiku s vystoupeními, všechny ty kocoviny a mejdany…



K téhle věci není moc co dodat. Celý je to o radosti a zábavě, kterou nám dává live vystupování, bez kterého nemůžeme žít. Každej v tom najde něco jiného.

Můj Chill 2 + Škugy


Jak některé skladby zní experimentálně, tohle je jasná striktní rapová pecka, která musí potěšit každého milovníka hh. Jednoduchá, bez hlubšího zamyšlení, ale o to víc si ji potom broukáte. Mám pocit, že jste první československá kapela, která v textu použila slovo „topspin“, když v první sloce přirovnáváte nahrávání muziky k bílému sportu gentlemanů. Kdo z vás hraje tenis?



Sax: Mám rád pozitivní věci (pokud nejsou prvoplánově pozitivní), a proto vznikla i tahle věc. Můj beat, můj text, můj chill. Je to celý o tom, jaký pocity zažívám při procesu tvorby. Co se týče tenisu, tak ten hraju poměrně dost. Ne nějak závodně, ale je to jeden z mých nejoblíbenějších sportů, tak asi proto.

Nemám čas


Času je málo, není ho nazbyt, ale každý ho má stejně a je jenom na něm, jak ho dokáže využít ve svůj prospěch. Navíc spojení „nemám čas“ funguje i jako magická formule, která se vždy hodí jako ta nejlepší kamufláž, aby člověk zamaskoval ty pravé důvody jeho počínání.



Celej track je v podstatě o tom, že každý má čas na to, co opravdu chce. Pokud ti někdo říká, že nemá na něco čas, je to jen synonymum toho, že se mu to nechce dělat a není to pro něj důležitý. Klára Vytisková výborně doplnila svým zpěvem chillovou a jazzy atmosféru tracku a poslala ho ještě o level výš.

Okna


O čem že je tahle skladba? Jo, už jsem si vzpomněl… Tuhle pecku o věčném zapomínání bych čekal, že složíte, až když budete prožívat podzim svého života ukrytý se svou demencí a sklerózou někde v domově důchodců. Opravdu jste na tom tak špatně, že musíte mít neustále při sobě diář? Pro lepší paměť prý pomáhají listy Gingo Biloba a.k.a. jinanu dvoulaločného, které zlepšují prokrvení mozku. To je jen tip.



Každý z nás to zná, zapomínání je zlo. Samozřejmě, že jsme to v textech trochu nadnesli, ale každý má ve svém textu i pasáže ze života. Jinak diář je zásadní věc, pokud neděláš každý den stereotypně totéž. Nad těma listama se zamyslíme.

A já chtěl spát


Inspirace z každého dne a každého vztahu. Asi každý z nás už zažil tu situaci, kdy se nemůžete shodnout se svým partnerem či partnerkou, se kterou si za normálních okolností docela rozumíte. Zatímco ano chce ven, vy nemáte náladu vstát s postele. Jak z toho ven? Nahodili jste problém a vykreslili situaci, ale nepřidali řešení. Nechat to vyšumět?



Tohle je úplně poslední věc, která vznikla už v době, kdy bylo album v masteru a ještě jsme ji doposílali. Nemá najít řešení, je to jen vykreslení nálady takových situací. Není tam moc slov, ale povedlo se nám tím málem dostatečně poslat to, co jsme chtěli. V takových situacích musí každý najít svoje řešení, neexistuje recept, snad jen násilí asi nic nevyřeší.

Tetřev


Rap o rapu, punchlines tady lítají jako na prvních deskách od mistra na slovo vzatého jakým je bezesporu Marpo. Jste temným lordem ze Sithu, argonautem, Nautilem, gladiátorem Maximem, vším, co vás napadne a hlavně vším, k čemu vás přinutí tenhle beat. Když jste k němu přistoupili poprvé, mělo to být možná něco optimističtějšího, ale nechali jste se strhnout jeho náladou a vy potom plivete jed místo zamilovaných básniček.



Text je od začátku zaměřený na lyrickou stránku. Měl by ti při něm občas proběhnout mráz po zádech, což se myslím povedlo. Není těžký nasekat za sebou punchlines. Těžší je, aby zároveň text gradoval a v celku tvořil něco, co ti utkví v hlavě. Tahle věc má výbornou atmosféru jako celek. Možná nejlepší věc z desky.

Scratch Test + DJ Flux, DJ Negative


Stále opomíjený element. Zatímco všechnu smetanu slízne MC stojící vepředu, DJ odchází jen s respektem svých kolegů. Měla tahle skladba za úkol ještě něco jiného, než projevit úctu k téhle nezbytné, ale bohužel ne tak oslavované disciplíně?



Vždycky jsme považovali djing za nedílnou součást toho, co děláme. Občas to vypadá, že skreče berou lidi jako něco navíc. DJ není považován za plnohodnotnou součást tracku. Jakoby se styděli použít jeden z nejzákladnějších kamenů hip hopu. Proto jsme stejně jako na předchozím albu „insident“ schovali jednu věc výlučně pro DJs. Ale i většina dalších tracků na desce obsahuje více či méně skrečů. Jsou přesně tam, kam patří.

Život jde dál


Podle mě nejmocnější beat, který ukuchtil Trusty. Tohle je fakt mocný šlapák, kterému může konkurovat jen šlapák z letošního Loveparade. Život přináší slasti i strasti, důležité je nezůstat na jednom místě a umět se odpíchnout. Časem všechno přebolí, hlavně ničemu nepodlehnout. Skladbu, kterou si pustíte v případě, že deska nepůjde na odbyt a většina zůstane ve skladech. To by byla ale určitě škoda, protože má, co nabídnout.



Beat je výbornej, a to hlavně proto, že má atmosféru. Tu ještě dokreslil kytarista New Scientist. Graduje a vyvíjí se, nezůstává pořád ve stejné linii, jak je tomu u většiny tracků. To je ta druhá věc, kde řešíme vážnou věc vážně. Vyšla už na „Inside mixtapu“, ale jelikož ji máme hodně rádi, chtěli jsme ji dát i na desku.

Recenze:

Inside - Slyšíš dobře!? (2010, Dick´n´Roll, EMI)


Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná