Jak vznikaly hity: Kato vzpomíná na vznik "Zvýřátek" a dalších klasik

Už jsme jako ty televizní seriály. Jestliže zase chceme postavit na nohy naši tradiční producentskou rubriku "Jak vznikaly hity", kterou můžete znát z papírového magazínu, kvůli co nejpřirozenějšímu navázání se musíme vrátit na začátek. Proto ty "reprízy" a proto si po Dji Wichovi zopakujeme i Kata z Prago Union, jenž se odebral do zákulisí svých několika nesmazatelných stop na českém rapu v období mezi "HDP" a "Dezorient Expressem".

“IZMY“ (c1998, p2002, Lyrik Derby Vol. 2)

Už si to nepamatuju úplně přesně. Většinu jsem napsal v nějakym klubu po koncertě na přelomu, ale spíš na začátku 98. Bylo to ještě v doznívající náladě, ze který vzešel Rigor Mortiz, vlastně to za nim byla taková tečka. Krátce na to jsem byl ve Frankfurtu u Roey Marquize II. dělat pecku s Germem a Harvey Dentem, jak jsme byli už chvíli domluvený. Večer předtim mi ale Roey pustil tenhle beat s tim, že je volnej a že když bude čas a chuť, můžem zkusit udělat ještě jednu. No a druhej den byl čas i chuť a i okolnosti byli pro, tak z toho byly “Izmy“. Původně to mělo vyjít na mym plánovanym sólu, který ale nikdy oficiálně nevyšlo a tak mi tahle pecka a spoustu dalších ležela v šuplíku, odkud se nakonec, díky Patrickovýmu vytrvalýmu uhánění dostala na LD2 coby “Izmy 98“ (psal se přeci jenom už 2002).

"ZVYŘÁTKA" (2005, HDP)

Vždycky jsem rád dával na desku věc o "věčnym tématu" a stádiu ve kterym zrovna válčim. Asi dost kvůli sobě, abych si v tom tak nějak udělal pořádek. Aspoň teda na chvíli. Ale když jsem dělal na HDP, zjistil jsem, že tak nějak nevim o čem. Nebo nemám o čem. A když už to bylo fakt dlouhý, řekl jsem si, že prostě zkusim napsat co nejvěrnějc o pochodech, který ve mě celou tu dobu (od posledního "vstupu") na tohle téma probíhaly. Nevim proč mi tak trvalo objevit tuhle Ameriku, ale budiž. No a pak přišel Many s nápadem na beat a Yaroušek Halešiců vykouzlil (jako vždy) geniální kytárky a když jsem se tim prokousal, zůstal v tom ten pocit, kterej jsem tam hledal, takže nakonec v pohodě.

"PŘÝLIŠ DLOUHEY VÍKENT" / "KOSH" / "BESTIÁŘ" (2005, HDP)

... Aneb trilogie o trilobytí. Tyhle tři pecky jsou trochu příběh v příběhu. "Víkent" byla první věc, co jsem udělal po dost dlouhý pauze, kterou jsem si naordinoval, protože bylo hodně věcí, co jsem chtěl jinak, ale musel zjistit jak asi. Nebejt jí, nemohlo by bejt HDP. "Kosh" původně byla první sloka nikdy nedokončený skladby, kterou jsme chtěli napsat s Dědkem, kde on by byl taxikář, kterýho si stopnu a má v kufru mrtvolu (Skuplu) a z toho by se pak odvíjel celej příběh. Zůstalo ale (zatím) u tý úvodní sloky, která ale, jak jsem potom zjistil, měla sama o sobě svojí vypovídací hodnotu. Takže jestli je "Víkent" o tom co k němu vedlo, tak "Kosh" zase o tom kam to vedlo. No a "Bestiář" už je jen o tom, co to taky způsobilo.

"ATAK (STROJOVNA RMX)" (De Zrechts, 2003, Locus Perenis)

Mise Locus Perenis. Od začátku jsem věděl, že dva tejdny jsou sci-fi, když jsme stěhovali Strojovnu na chatu Jélovi babičky u krásnýho rybníka kousek od Lišova. Ale říkal jsem si, 3, 4 už by mohli stačit na to nahrát to a smíchat. Nakonec jsem to tam umíchával skoro 2 měsíce. Zatimco to kluci neustále balili a doplňovali pod schody Samsony, rybník zamrznul a my už ke konci museli chodit krást dřevo k okolním chatám, aby nezamrzla i Strojovna. Ale bylo to supr. Když jsem pak konečně přivez Strojovnu zpátky do Vršovic, byl jsem tak nadrženej dělat svý beaty, že jsem ji ještě ten večer zapojil a hned se do jednoho pustil. A když jsem slyšel, že to docela šlape, otevřel jsem jednu z mejch oblíbenejch akapel z chaty a když se rozednilo, byl z toho "Atak Remix".

"BEAT &I JÁ UND ICH" (ft. Masta Ace &Dendemann, 2005, HDP)

Tenhle beat mám rád. Původně jsem ho dělal pro Rezyst &Byfépecku, ale pořád jsem ho interně tak nějak ved i v seznamu potencionálních beatů na rodící se HDP. No, a když na něj pak Ace jednoznačně ukázal, když jsem mu dával vybírat, nebylo co řešit. To to ještě úplně nešlapalo, jak jsem cejtil, že by mohlo, ale stejně to Masta narapoval do demo verze, protože jsem to do našeho setkání nestih poladit. Hrál totiž necelej měsíc po tom, co jsme se domluvili na spolupráci v Berlíně, takže jsme tam za nim s Affrem vyrazili. Týpek jménem Ulf nás nechal rozbalit komp u něj v pokojíčku, kde měl booth s majkem a Ace dorazil s Wordsworthem asi hoďku a půl před koncikem.Nejdřív se ještě zavřel do obýváku a dopisoval svůj text a pak to s maximální profesionalitou vyfik a ještě si do mě stihnul s úsměvem rejpnout, že zdržuju, když mi Wordsworth zkoušel něco ukazovat v ProTools, který jsem v tý době ještě neměl úplně v krvi (taky se mu to ukazování nějak nepovedlo).

Nechal jsem Ace udat svojí slokou téma celý pecce a on přišel s typicky black nápadem – I need a beat. Přiznám se, že to pro mě byl docela oříšek, ale snad jsem to nakonec nějak spytlikoval. Nicméně ještě než jsme si v Berlíně sbalili svejch pět švestek, vymysleli jsme trojjazyčnej koncept celý pecky, kterej se Mastovi líbil a já se odjel domu mořit se svojí slokou a HDP. Dende byl Affrův nápad, já do německý scény tolik nevidim. Skvělej nápad. Dende je řízek. Byla trochu honička ho dovést ke zdárnému dodání svý sloky, protože v tý době snad nějak prchal před berňákem nebo co a bydlel po kámoších a studiích, ale nakonec to poslal včas a zadiktoval. Je jedno, kde jsi, Beat zůstává stejnej...

"V.A.R." (ft. Phatski, 2005, HDP)

Phatskije ma´mén. Mrzí mě, že spousta lidí se cejtí dotčená jeho rýmem, aniž by viděla podstatu. Ale whatever, nechci polemizovat jestli od toho, kdo křičí... nebo potrefená husa... To ať si každej sobě sama si. Tak to má bejt. Nevim, jak jsem mohl, ale úplně jsem zazdil vysvětlení, co zkratka v názvu týhle skladby znamená – "Verbální Atentát Remix". A přesně to a nic jinýho znamená její obsah. Udělal jsem tenhle beat na tuhle pecku, kterou jsme chtěli spolu udělat. Pak jsem ale ztratil data se zvukama a zbylo mi jen totálně suchý demo, který jsem si nahrál po pár hodinách práce, abych měl do čeho psát. Takže tohle demo je i to, do čeho rapujem, jen jsem ho sestříhal a naprděl, aby to aspoň bouchalo, když už to nehraje. :) Phatski za mnou přišel jednoho večera na Žižkov ke Kléňovi do sklepa, kde jsem měl danou Strojovnu po čas vysoustružování HDP (kvůli vršovickejm sousedům, ti by to nezkousli). Pustili jsme beat, smotli svitek a když jsme měli pecku napsanou a narapovanou, ještě ani nehvízdali ptáci. Než jsme ale smotli číslo "X" a dali smysl jeho existenci, začli už hvízdat na poctivo. Takže když jsme dali čeka a Phatski odcházel pár bloků za roh k sobě domů, svítalo už nehorázně. Ale pecka byla ready a myslim, že docela vtipná. Stejně jako bylo vtipný, že jsem vypnul stroje, zhasnul studio, nadechnul se a šel do práce.

Už jste četli?

Co všechno za posledních 12 let udělal pro scénu Dj Wich?

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná