Co všechno nabídne mezinárodní výstava graffiti a street artu Městem posedlí?

První mezinárodní výstava v Čechách, která na galerijní půdě představí kontroverzní fenomén graffiti a street artu. Jednotlivé oblasti a styly, které se prolínají, odkryjí formální i obsahovou pestrost tohoto pouličního výtvarného projevu, který nezná hranice. Graffiti je v současné době již nedílnou součástí galerijních sbírek po celém světě a má svou téměř padesátiletou historii. Výstava Městem posedlí je mezinárodní projekt, který ukáže, že podstatou tohoto dnes již uznávaného, ale stále diskutovaného výtvarného vyjadřování může být kromě revolty i hluboký vztah k městu a všem jeho podobám. Výjimečnost výstavy tkví i v tom, že většina uměleckých děl v prostoru Městské knihovny vznikne a zanikne. Pomíjivost, jako základní charakteristika graffiti a street artu, bude popřena pouze vystavením fotografií a videí dokumentujících dávno neexistující věci.

Mezinárodní výstava graffiti a street artu představuje tvorbu šestadvaceti autorů z mnoha zemí celého světa. Každý z nich se vyjadřuje jiným způsobem, má jiné priority i zkušenosti, ale jedno je spojuje – město, které pro ně představuje inspiraci, ateliér, plátno i výstavní síň zároveň. Také výtvarnému projevu, kterým se zabývají, se říká různě – graffiti, street art, street deco, urban art… Přestože má dodnes nálepku vandalismu a jeho provozování v čisté formě je skoro všude trestné, stalo se za několik desetiletí od svého vzniku globální záležitostí. Najdete ho v ulicích všech větších i menších měst na světě, včetně zemí, kde vládnou diktatury. Už proto je dobré brát ho vážně. Pak také proto, že jeho obliba neklesá, spíš naopak.

         Po několika menších projektech a velkém mezinárodním festivalu NAMES se Praha dočkala i první reprezentativní výstavy graffiti a street artu. I když nezasvěcenému člověku jména autorů – přezdívky asi moc neřeknou, všichni patří k tomu nejlepšímu, co mohou jednotlivé komunity nabídnout. Jsou tady práce ortodoxních sprejerů (writerů) i těch, kteří dávno překonali formální a tematické omezení svého podpisu (tagu) a vyjadřují se naprosto svobodně.

BATESz Dánska patří ve světě graffiti mezi největší evropské, možná i světové stylemakery, podobně se mluví i o originalitě maleb (pieců) pařížského HORFEa. Nizozemský DELTA ovlivnil několik writerských generací a spolu se ZEDZem patří mezi průkopníky a klíčové představitele mezinárodní geometrické linie a prostorového tzv. 3D graffiti. Mezi živé berlínské legendy se řadí POET 73.

         Ale graffiti, to nejsou jen zdi. Švýcar SMASH137, další Pařížan HONET i writerská dvojčata španělského původu HOW&NOSM, která se definitivně proslavila v New Yorku, propadli ve své době pro změnu vlakům. První z nich mezitím zamíchal do svých pieců prvky měkké lyrické abstrakce, další udivují osobitě stylizovanými kresbami velkých formátů na fasády budov. Naposledy třeba ve Philadelphii. Mezinárodní street art zastupují také polský M-CITY a Američanka SWOON, jedna z mála žen, která dokázala získat v globálním měřítku naprostý respekt. Oba dva přesvědčují precizní kresbou i dokonalým černobílým „grafickým“ provedením.

         Někteří autoři se posunuli směrem k tradičním médiím, jiní zůstali věrní názorovému gestu a akci. Poměrně silnou aktivistickou skupinu zastupuje třeba stockholmský AKAY, Američan BRAD DOWNEY nebo Čech EPOS 257, jehož projekty jsou už několik let součástí zásadních oborových evropských antologií.

         Reprezentativní výběr dalších zástupců české scény tvoří zhruba polovinu výstavy. Nechybějí graffiti legendy POINT – autor kultovního pomníku obětem graffiti a jeden z našich prvních tvůrců 3D graffiti; nekompromisní expresivní malíř BIOR; účastník proslulého newyorského tripu v roce 2000 TRON, ani jeden z nejstarších a nejoriginálnějších činných writerů OBIC. Mladší generaci zastupuje MASKER, držitel Ceny Národní galerie 333 a první český writer, který měl samostatnou výstavu ve státní galerii; sarkastický XDOG nebo konceptualista SPINO. Zástupcem české verze pop-artu je PASTA ONER.

I když mají kořeny v nezávislé zóně, skoro všichni vystavení autoři se už stejně jistě jako na ulici pohybují i v galeriích. Je jasné, že piece na fasádě domu uprostřed rušné ulice působí docela jinak, než když je provedený na plátně pověšeném v bílé kostce výstavní síně. Přestože je to riskantnější řešení, ve prospěch co největší autenticity vznikala proto většina monumentálních děl těsně před výstavou přímo na zdi galerie a vedle v podstatě artových pieců se přirozeně objevují i nenáviděné tagování a bombing. To proto, aby nevznikl mylný dojem, že writeři, kteří umějí namalovat „takové hezké obrázky“ nevezmou do ruky fix nebo sprej a nevyrazí s nimi ven do ulic. Nemusí se to zdát, ale je to tak, oni jsou totiž stále Městem posedlí.

Více na http://www.mestemposedli.cz/.

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná