Nové album Kendricka Lamara bude opět jiné. Vizi z To Pimp a Butterfly chce ale naplnit

Vzpomínám si, když naše crew v minulém roce vynášela do nebes Kendrickovo druhé album To Pimp a Butterfly. Tehdy mi tento tip na zaoceánský nosič roku 2015 poslala prakticky celá redakce a já v té době, v duchu svého zvyku věnovat se AAA releasům až poté, co kolem nich opadne pozlacený hype, jeho desku neměl naposlouchanou. A nakonec i ve mě změnil poslech To Pimp a Butterfly mínění o Kendrickovi Lamarovi coby dítěti trapové generace, za něhož jsem ho do té doby dost považoval.

 
Pozoruhodným rozdílem mezi major debutem Good Kid, M.A.A.D City a následujícím To Pimp a Buttefly, byla vedle ojedinělých náhledů v textech také hudební linka. 
 
Kendrick Lamar vydal Good Kid m.A.A.d City v roce 2012 po úspěchu nezávislého koncepčního alba Section 80. S podporou snad všech myslitelných králů západního pobřeží se stal prakticky okamžitě hvězdou v mainstreamovém slova smyslu díky rádiovým hitům jako Swimming Pool, Money Trees nebo Bitch, Don't Kill My Vibe. V té době se začínal těšit u posluchačů široké oblibě trap v kombinaci s prvky populární hudby a K-Dot neměl problém je na svém debutu využít. Již tehdy však nechyběly některé inklinace k multižánrové paletě, jež se projevila například ve skladbě Sing About Me, I'm Dying Of Thirst.
 
 
Druhé album Kendricka Lamara z roku 2015 bylo po hudební stránce docela jiné. Striktně moderní postupy skočily do pozadí a Kendrick se rozhodl hudebně vykročit opačným směrem. Místo toho, aby ale chápal "návrat ke kořenům" jako návrat k funku nebo samplingu, vzal pestrou paletu hudebníků, jež do jeho skladeb vlily snad všechny myslitelné prvky černošské hudby. 
 
Album se pyšnilo nejen současností či boom bapem, ale výrazně také obsáhlo prvky jazzu, funky, soulu, R&B a dalších hudebních více či méně zásadních směrů, o něž se významně zasloužila kultura černého muže. Poslech se tak stal mnohem náročnější, protože v podobně pestré mozaice žánrů se konvenční rapový posluchač (obzlášť, pokud mu není blízký vývoj černošské hudby, potažmo kultury) snadno ztratil. K-Dot tímto gestem, nejen že vztyčil elegantní prostředník všem MCs fungujícím podle stále se opakujícího marketingového mustru, ale v podstatě se tak pasoval na neformálního duchovního vůdce černošské kultury v hiphopovém světě.
 
 
Kendrick Lamar tehdy zakončil svou nahrávku myšlenkou, jak využít slávu pro dobrou věc, což je v pokřiveném světě hudebního průmyslu nemalá výzva. Podle hudebníka, producenta a saxofonisty Terracea Martina, jenž se podílel na hudební lince obou výše zmíněných desek, se však nejednalo o obyčejné bouchání do hrudi a Lamar hodlá tuto vizi plnit i na dalších releasech.
 
Je to zkrátka o tom být sám sebou a milovat všechno, co děláte," řekl Terrace Martin k rozdílnému zvuku alb pro hiphopdx.com. „Nesetkali jsme se s žádným nátlakem ze strany labelu nebo někoho jiného. Udělali jsme Good Kid, m.A.A.d City, pak jsme to otočili a udělali jsme To Pimp a Buttefly. A uděláme to tak i potřetí."
 
Podle Martina nebyl žádný nátlak na změnu hudební linky proto, že postupy se ani přes přechod z elektronické hudby na akustickou příliš neměnily. „Milujeme trap. Milujeme to všechno. Není to jen o jazzových nebo funky hudebnících nebo něčem takovém. Jedna věc, kterou chci říct a říkám jí pořád, je, že nejsem zavřenej v bedně. Vylezte z ní."
 
Terrace Martin | Zdroj: beatmakingvideo.com
 
Losangeleský hudebník také zdůraznil, že posláním hudby není někoho ohromit nebo se dostat do rádií. Oba tvůrci jsou si vědomi, že počáteční růst jejich kariér jim nezajistí přežití jejich tvorby do budoucna a snaží se coby hudebníci dávat naději těm, kteří ji nejvíc postrádají.
 
„Jsme z místa, kde nemá cenu se snažit na někoho dělat dojem. Vstát, abys byl co nejdřív ze školy zase zpátky doma, je cíl. Vstát a snažit se najít nějakej způsob, jak bejt šťastnej, zatímco všichni kolem maj Jordany a nový hadry a ty si je musíš půjčovat od bráchy nebo od ségry - pro tyhle lidi děláme hudbu. Děláme jí pro ten typ osobností, který uvažujou o sebevraždě. Řeknu to znovu, děláme to pro ty, kteří se snaží prosadit, pro lidi, kteří se ocitli v cele, ze který nemůžou ven. Děláme to, aby se cítili dobře. Děláme hudbu pro ten typ člověka, kterej si možná nemůže dovolit koupit CD nebo přijít na jazzovej koncert, ale rozumí tomu, co to znamená si prorážet vlastní cestu. Pokud ten průběh znáte, pak je to krásný. Ale snažíme se věci spíš zlepšovat. Snažíme se věcem pomáhat."
 
Zatím poslední release Kendricka Lamara Untitled Unmastered z letošního roku se pyšnil prakticky stejně pestrou hudební linkou, jakou obsáhlo To Pimp a Butterfly. Untitled Unmastered však těžilo ze svého statusu kompilace skladeb, které se na původní desku nevešly. Fanoušci i zahraniční redakce však přijaly tento vedlejší projekt opět s nadšením, a řekl bych, že i na konto toho se dvojice ke zvuku Good Kid, m.A.A.d City jen tak nevrátí.
 
Zdroje: hiphopdx.com

NTK - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná