Čistá tvůrčí chemie: DJ Premier a Torii Wolf líčí, jak vznikalo LP Flow Riiot

Hip hop díky svému hudebně primitivnímu základu často trpí tím, že rozhovory s jeho interprety bývají zhruba stejně fádní a nic neříkající, jako interview s věhlasným fotbalistou. Bez urážky. Rap je jednoduše čistá exprese, ve které se jen málokdo chce a dokáže pitvat do větší hloubky. A pokud už se do toho pustí, nezasvěcený čtenář může celý rozhovor vnímat jako změť pojmů, pochopitelných jen pro zasvěcené. Zajímavý rozhovor v tomto ohledu pořídil nedávno server 2dopeboyz.com s DJem Premierem a alternativní zpěvačkou Torii Wolf, jež na začátku podzimu vydali společné LP Flow Riiot. Toriinou výhodou je určitě to, že o procítěném vokálu se dá rozmlouvat podstatně déle než o syrové rapové flow, pro Preemovy fans jde ale i o zajímavé svědectví ze studia někdejšího člena legendárních Gang Starr. Kromě toho je Torii zajímavá osobnost, kterou nepotkáte na každém rohu.

O seznámení

Torii Wolf se dostala k Premierovi prostřednictvím jeho manažera. „Torii znala mýho manažera, Iana," vypráví Premier o tom, jak se dozvěděl o Torii. „Oba jsou z Long Islandu. Znali se několik let a Ian mi o ní říkal, ale v tý době jsem dělal hodně nahrávek, který se musely stihnout. Vrátil jsem se zrovna z PRhyme Tour s Roycem a on mi pustil několik jejích demonahrávek, ale neměly produkci na tý úrovni, jakou mají teď a zas tak úplně mě nezaujala. Ale když jsem jí potkal, byla úplně chladná a přemýšlivá jako osobnost a já mám rád přemýšlivý lidi, kteří se nějak koukají na svět a na život. A čím víc je ten člověk přemýšlivej jako já, tím líp nás to může propojit. Přesto jsem to pořád nebral jako, že spolu budeme dělat hudbu. Takže mi Ian pustil po roce další Toriina dema, a říkal jsem si: 'Jo, líbí se mi to, ale nemám čas na to přestat dělat to, co dělám teď.'" vypráví Preemo o setkání s mladou zpěvačkou.
 
Dalším impulzem pro spolupráci s Torii bylo setkání s Preemovým dlouholetým přítelem. „S Kingem of Chill, jedním z mých mentorů, kterej mě učil samplovat muziku přes nástroje, který jsem používal od devadesátek, od dob Gang Starr, jsme ztratili kontakt skoro na deset let. Zrovna jsem na něčem makal v New Yorku a musel jsem se stavit v jednom studiu, kde jsem Kinga potkal," říká Preemo. King of Chill (jenž na debutu zpěvačky Flow Riiot produkoval skladbu You're Not There) tehdy kultovnímu DJovi navrhl, že s Torii natočí několik demo nahrávek a pošle mu je. „Souhlasil jsem, protože jsem ho znal a věděl jsem, s čím tenhle člověk přijde. Dal mi dvě demonahrávky a já si řikal: 'wow, tohle je úplnej opak toho, co mi pouštěl Ian před dvěma lety.'" Premier podle svých slov oceňoval způsob, jakým si umí Torii poradit s instrumentálem stojícím na základu kopák-virbl, ale byl rozpačitý, pokud šlo o produkci zpívajícího interpreta.
 

S Kingem of Chill, jedním z mých mentorů, kterej mě učil samplovat muziku přes nástroje, který jsem používal od devadesátek, od dob Gang Starr, jsme ztratili kontakt skoro na deset let.

Torii v odpovědi na jinou otázku upřímně přiznala, že by ji o deset let dříve spolupráce s Premierem ani nepřišla na mysl: „To vážně ne. Před deseti lety jsem měla dredy až po kolena, potulovala jsem se kolem San Diega a neměla jsem ponětí, co ze mně bude. Vždycky jsem se věnovala hudbě a nejvíc vzrušující na tom bylo se nesoustředit jen na jeden žánr. Často jsem se ve způsobech vyjádření cítíla strašně omezovaná. Ale teď mi to připadá po všech stránkách originální. Je to vzrušující bejt schopnej se spojit s jinou osobou a makat na věcech společně. Tvořit věci a nechat je plynout. Neuvěřitelný."
 

Poprvé ve studiu

Spolupráce Preema s Torii Wolf mohla díky Kingovým projektům začít. „Takže jsem začal dělat na několika demo nahrávkách a řekl jsem Ianovi, aby přivedl Torii do New Yorku, jestli si jako umělci sednem. První věc, kterou jsme natočili, byla 'Everlasting Place', která je i první na albu a líbila se mi. Pak jsme dělali ještě další asi tři dema. Každej den, když jsem vstal, už na mě čekaly její vokály ve schránce," vzpomíná Preemo na první setkání ve studiu.
 
„Byla jsem tomu po celou dobu otevřená a snažila jsem se, aby moje srdce a mysl zůstaly otevřený všemu, co ke mně přicházelo," vypráví Torii o prvních dnech nahrávání. „Nechtěla jsem do toho jít s představou, co budu tvořit, chtěla jsem se jen potkat, nějak souznít a vidět, co z toho bude. Vzít můj a Preemův žánr, najít mezi nimi střed, náš vlastní zvuk, bez jakýhokoli záměru, jak by to mělo znít. Chtěla jsem najít nějakou novou cestu a šla jsem do toho jako dítě," pokračuje Torii. „Svoje vokály jsem vždycky chtěla používat jako nástroj a ne tak tradičním způsobem, jako to dělají ostatní zpěváci. Ráda si hraju se slovy, různými zvuky a výslovností různými způsoby tak, aby souzněly a plynuly s beatem a celkovým zvukem skladby. Záleží u toho hrozně na tom, s kým pracuju a jaké jsou v tom zvuky."
 
 

Jak vznikaly nové skladby

Torii také popsala specifický proces, jenž provází psaní jejích písní: „Nejdřív přichází melodie. Máte beat, Preemův beat, do kterého vymýšlím melodii. Od melodie jdu pak ke slovům, který do beatu vkládám. Je tam víc emoce, která přichází s beatem jako první. Myslím si totiž, že slova se odvíjí od emocí."
 
Přestože má za sebou Preemo spolupráci s několika zpěvačkami v čele s Christinou Aguilerou, práce s Torii pro něj byla v mnoha ohledech jiná. „Hlavní bylo to, že jsem si říkal: 'Nemám žádnou odbočku v mym čistě hiphopovým směřování'. A nejen to, na celym albu jsem samploval jen ve dvou skladbách - Shadows Crawl a Where We Belong. Všechno ostatní jsou emulátory hudebních nástrojů, kde jsem experimentoval s různými divnými zvuky, protože jsem věděl, že Torii bude dělat divný věci. Věděl jsem, že můžu dělat věci opravdu jinak a ona si nesedne a neřekne: 'Ne, tak tohle nepobírám' nebo, že řekne: 'Potřebuju spíš něco na tenhle způsob.' Všechno, co jsem jí ukázal, ať to byla jakkoli surová nahrávka, hned to řešila způsobem: 'Jo, tohle se mi líbí. Tohle se mi líbí. Tohle beru. Pojďme zkusit ještě něco,' a někdy jsme z toho vytloukli i tři věci za den."
 

Na celym albu jsem samploval jen ve dvou skladbách - Shadows Crawl a Where We Belong. Všechno ostatní jsou emulátory hudebních nástrojů, kde jsem experimentoval

Torii se celkem obsáhle rozhovořila o nejoblíbenějších skladbách, které spolu duo natočilo: „Hodně se mi líbí, jak skladby drží pohromadě, a když vyplynou přirozeně. Takže myslím, že moje neoblíbenější skladby jsou Big Big Trouble a Go From Here," říká Torii. „Na Big Big Trouble jsme pracovali oba v jedné místnosti a oba ve stejnej moment. Preemo pokládal jednotlivý stopy bubnů a zvuků a já jsem dávala dohromady koncept a text. Jakmile dodělal beat, mohla jsem to jít nahrát. To byl jeden z těch výbušnejch momentů, kdy jsem si řekla: 'Teď to ze sebe musím dostat ven.' Znělo to živě. A u nahrávky Go From Here šlo o něco úplně jinýho a připadalo mi to tak překrásný, až jsem se skoro bála. Cítila jsem se pod obrovským tlakem, ale nemyslím to ve zlym - inspirovalo mě to, že jsem se s tím setkala na úrovni, která byla tak intenzivní," vypráví Torii. Premier celkem stroze označil za své nejoblíbenější kousky Go From Here, Where We Belong a Everlasting Peace.
 
 
Zdroje: 2dopeboyz.com

NTK - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná