hledat

Ben Cristovao: Hodnoty v rapu jsou zvrácené, spousta lidí od toho očekává něco, co je úplně scestné

Sdílej

Sportující zpěvák, který si tu a tam odskočí i k rapu, spolupracoval v podledních letech s lidmi jako Dj Wich, Majk Spirit, Supa, Majself nebo MAAT a podle našeho mínění má prsty v nejlepších RnB skladbách, které tady kdy vznikly, s tím, že na mysli máme například "Most", "Poslední" nebo "Výhled". Od toho, který se nebojí chválit ani kolegu Calina z Comebackgangu, proto čekáme do budoucna podobně velké věci…

Bobby: Jaká česko-slovenská skladba za poslední rok tě doslova posadila na prdel?
 
Ben Cristovao: Byl to "Amen" od Dje Wiche a Majselfa, pokud jde o rapové věci. A celkově, co mě fakt vzalo, byli Korben Dallas a jejich "Otec".
 
Pár let zpět si označil za čtyři legendy české scény Ektora, Huga, Smacka a Jamese Colea. Platí to pořád?
 
"Myslím, že sem jim ten status dával za jejich inovaci. Snažím se vyhlédávat, podporovat a vyzdvihovat nějakou originalitu a invenci, něco, co jsem viděl, že tady v Čechách ještě nikdo neudělal, nebo že to konečně někdo dělá a tak a Ektor je za mě stále člověk, jenž to zvládá a který těm lidem dává vlastní styl, směr, pohled na věc a je real. Jinak tím nechci říct, že bych měl svůj žebříček, jehož aktualizuju a ze kterého lidi vypadávají nebo ne, ale spíš se soustředím na vlastní business, než abych sledoval jejich tvorbu a měl právo je hodnotit. Na to, abych měl právo říct, kdo tam patří nebo ne, bych si musel poslechnout tvorbu celé scény. Jednoduše nemám dostatek informací."
 
Ve stejné době si označil MAAT za jedny z nejprůbojnějších s obrovským potenciálem. Dokázali ho podle tebe Fosco Alma a LD naplnit?  
 
"To bych asi nechal spíš na lidech, jak moc je ta hudba naplňuje. Každopádně za sebe můžu říct, že udělali obrovský kus práce. Podle mě to posunuli na komerční level, což mohl a nemusel být jejich plán, to nevím. Teď jsou v komerčně úspěšném labelu. Otázka je, jak to berou oni, jak to berou fanoušci, jak to berou vaši čtenáři na bbarak.cz, ale rozhodně tam je progres a je tam vidět práce."
 

Vím, že jsi vyrůstal i na hudbě od Gang Starr, Mobb Deep, Fiftyho, Ice Cubea, Snoopa, Wu-Tang Clanu, Kweliho a dalších. Když tu někteří z nich zavítali, byl ses na ně mrknout?
 
"Byl jsem se na ně podívat všude možně, v Česku, Německu, Rakousku, Americe. Když měm baví nějaký umělec, tak se nelimituju jenom na Čechy nebo na Slovensko, ale rád si kvůli němu i trošku zacestuju."
 
Neinspiroval tě někdo z nich až tak, že ses to pokusil převést do zdejších podmínek?
 
"Ani si nemyslím. Třeba na mém posledním velkém koncertu, co jsem měl na konci září, jsem mě stage, jež byla celá postavená z obrazů, které jsem sám namaloval. Těžko se něco takového dá od někoho okopírovat, nebo nevím, kdo by si namaloval obraz a potom ho jeho tým předělal na nějakou stage. Snažím se ty věci dělat po vlastní ose a když to nejde, tak je radši nedělám vůbec, než abych něco vyloženě kopíroval."
 

Už dvakrát jsi navštívil Show Jana Krause. Poprvé se mi nelíbilo, i když jsem jeho fanda, jakým stylem byl ten rozhovor veden. Teď mi přišlo, že ti vyjádřil víc respektu. Cítil si to na té červené pohovce stejně? "Určitě. Je to daný tím, že od mé první návštěvy už je to nějaká doba, třeba tři čtyři roky a od té doby se stala spousta věcí. Nějak snad jde říct, že ten hype, co byl kolem mě, vlastně nebyl jenom hype, ale že asi skutečně viděl nějakou práci, na které s týmem makáme dlouhodobě a jsem rád, že to ocenil," uvedl pro bbarak.cz mistr Evropy v brazilském Jiu jitsu.

Podle tvé odpovědi už tuším, co mi asi odpovíš na otázku ohledně jednoho hiphopového alba, pod nějž by ses podepsal a které natolik ceníš, že bys ho nejraději nahrál sám…
 
"Neznám žádné takové album. Myslím, že rap je celý postavený na tom, že člověk musí mít vlastní zážitky, vlastní názory, vlastní pohled na svět a já mám svůj a s nikým nesdílím žádný. Pokud vezmeš něčí práci a podepíšeš se pod ní, tak jsi k smíchu. Já si rád píšu ty věci sám a myslím si, že mám unikátní pohled na svět. Tak jako všichni ostatní rappeři."
 
V "ASIO" říkáš, že "zpěvák rapuje víc real než rapper", máš na naší scéně problém s důvěryhodností a uvěřitelností?
 
"To bylo spíš bráno obecně. Kolikrát jsem spíš zažil opak, že lidi nějakým způsobem měli problém s tím, jak dělám věci já, s tím že mám tohle a támhleto to, že je to komerčně založené a tak. Ve finále jsem chtěl tímhle songem říct to, že byť mě lidi berou jako komerčního umělce, vysávám z nich ty peníze relativně nejméně. Jsem člověk, který nejméně dává lidem takové to "hej tamhle si kup tohleto tričko". Nikam to necpu a tu komerci si beru ze sponzorů a z firem, kterým nevadí zaplatit za to, že pro ně v rámci své tvorby děláš reklamu. Takže jsem jen chtěl uvést na pravou míru to, jak lidi pohlíží na komerci a na hodnoty v rapu. Myslím, že jsou zvrácené. Myslím, že spousta lidí od rapu očekává něco, co je úplně scestné a hodnotí lidi podle svých vlastních scestných hodnot. Na tohleto poukazovalo "ASIO" a celá ta message."
 

Konzultoval si někdy flow, styl a přednes třeba s jiným zkušenějším emceem?
 
"Ne, mám své producenty z Toronta, kteří bohužel neumějí česky, takže spíš si spolu ladíme, jestli hlas zní dobře a jestli ho položit výš nebo níž. Co se týče flow, mám volnou ruku, ale občas mi Osama z The Glowisticks pomůže, poradí, řekne "hele tady bych to udělal jinak, tady je moc slov, tady se až moc snažíš ukázat, jak umíš rapovat rychle" a tak. Názor jiných rapperů ale slyšet nechci, rap by měl primárně vycházet přímo z toho člověka a jakýkoliv další až moc velký vklad je proti tomu rapu. Aspoň tak na to koukám."
 
Teď si tě dovolím zacitovat. "Hlubokomyslné věci zatím nechávám někomu jinému, ale věřím, že když na sobě budu pracovat, jednou budu schopen lidem opravdu pomoci." Nastává ta doba právě teď?
 
"Dá se říct že jo. Rozhodně jsem se od té doby v hlavě i v životě posunul o nějaký další kus a měl jsem možnost si vyzkoušet pár věcí, situací, potkat lidí a načerpat z toho všeho zkušenosti. A dělám to tak, že se to snažím do těch songů nějakým způsobem dostávat. Furt ale platí to, že je třeba u hlubokomyslných věcí nějaká míra. V těch tracích by se s tím mělo spíš jen solit a sladit. Tak, aby ta hudba furt byla primárně hudbou a aby se člověk nesnažil skrz to být až moc moudrý, protože potom to ty lidi nepoberou, nebo to pobere jen menší množství a tím pádem to tvé moudro ztratí ten efekt."
 
Bobby

O rapu píšu od roku 2000, od roku 2003 se tak děje pro bbarak.cz.

  • 1

Diskutuj na Bbarak.cz

Už jsi četl?