hledat

BAŽANT POHODA 2002 (Výstaviště TNM, Trenčín, Slovensko, 20.7.02)

Sdílej

Takže jsem se konečně probral, mezi záplavami opilých-od bahna zbarvených tuláků, pro které je včera ještě dnes, jsem se dostal do místního Press Centra k on-line internetu a mezi váženými novináři z největších slovenských „tlačov“ a rádií, za průběhu tiskové konference s britskou kapelou Sneaker Pimps, se vám teď budu snažit přiblížit včerejší den na multimediálním festivale Pohoda. Ten se už po šesté děje v městě Trenčníně, na místním výstavišti. Kdo to jinak neví – Trenčín je nádherné město (především kdo uvidí hrad, nevydrží nedotčen). Mezi šesti velkými poodii se jeden nazývá rock/hip hop stage. A právě našemu stylu tu patřil včerejší bujný večer. Jen pro zajímavost, festival každý den navštíví okolo 25000 lidí a například projít cestou po skončení koncertu kapely Lucie – to je těžké majstroustvo (hele, tu slovenštinu píšu foneticky, jo? -je to nákaza. Stále bratia). Včera tu i pršelo, ale lidem to tu naprosto nevadí -musí se nechat, že i přes déšť a velmi málo stupňů tu vládla opravdu Pohoda. Ve 23.00 všecfhno načli slovenští koně z Piešťan, hardkorové těleso s názvem Kontrafakt. Trojice Rytmus, Ego a Aneška by mohlo rozdávat lekce o tom, co to znamená „dát show“. Skvěle promakaná kompozice všech prvků (beatbox, djing, rap) na hojný počet diváků velmi zapracovala. V sále bylo minimálně 600 lidí a musí se nechat, že šli alá kontrafakt. Nejen, že poslouchali jako vojáci (scénář: Ego „Ruky hore“ -ruky šly okamžitě nahoru, 600 lidí, Rytmus: „Potlesk“ – spustila se klaka jak po projevu Fidela Castra). Ale co mě na vnímavém obecentvu nejvíc rosekalo bylo tleskání a naprosté chycení rytmu do rytmu beatboxu od Rytmuse. Kontrafakt jede velký diktát, kluci rapuje agilně, naléhavě – mají jeden rým, kterým si vystačí na celý track. Musím přiznat, že je to po chvíli trochu stereotipní stejně tak jako jejich hlášky: „Toto je stopercentní hiphop, chápeš. To je čistá duše, tomu ver“atd. Ale to nasazení, ta radost z toho že rapují – to se mi vážně líbí. Kontrafakt nastolil nový styl. Ale přišly Trosky a s tím dalších 500 lidí do sálu. Ten naprosto praskal ve všech, ale hned zprvu musím říct, že se reakce publika už tak nezrcadlily, ta zpětná vazba už nebyla tak silná, i přesto, že Trosácké texty byly lidem mnohem víc známější než palba Piešťanců. Vec se držel takt, za zády mu s Midim stál DJ Jazzy. Nejvíc jsem se rosekal na „Noc je 1/2 dne“, kde Rytmus výpadek v rapu hned od-beat nahradil hustým freestylem a nejenže se zachránil před pískotem, ale nasadil ještě svobodnější mohutné skills (troufám si tvrdit že je to tím, že nebyl vázaný na jeden rým). „Atmo Rytmo“ už Vec nezvládal s hlasem, často (především v refrénu) se jim rytmus ztrácel jako mládí pod rukama. Nevím, podobně jako PSH, i Trosky hlásali do davu něco o posledním koncertu (že by nějaký kartel?). Ale co se týká Vecových rýmů a náladě – ještě stále mě to baví, je to prdel. (pozn: „Sneaker Pimps právě točí rozhovor pro STV) Jenže přišla moc krutá výměna. Na poodium vrthli dva kluci (kdo v té chvíli věděl, že rapujou). Jenže někdo už jejich jména zná: Farma G a Chester P jsou bratři a říkají si Taskforce! A právě tito briti vzali majky a do starýho GZA „smrtící meče“ rozjeli freestylový úvod. Lidí o třetinu ubylo, to proto, že Trosky skončili (to znamená: je jasné koilik lidí tam bylo vážně jen kvůli rapu, ne?). Taskforce jeli svoje starý i nový pecky. Ale dav nesmyslně umíral. Na druhou stranu se musí nechat, že především z Chestera šla únava. Vše se umocnilo po konfliktu s jedním fanouškem a už se ozývalo poprvé „fuck you“. Nový pecky mě přiváděly k šílenství, přiznám se, že mě úplně zdrtiili a pot ze mě stříkal jak krev od Dreddyho Grugra. To že je rap skvělý (rychlý, charismatický, poetický) to už jsem věděl, v tom mě kluci nezklamali, ale ta nová (etnem inspirovaná) produkce připomínala až tracky El-Pího z Company Flow. Dav ale odumíral. Nevím, jestli jsem byl v popředí sám, kdo poznávál (moje končetiny lítaly po sále), že Taskforce jedou už třetí pecku ve freestylu. Bylo to zdrcující, ale lidi odumírali. Chester byl naštvaný, Farma se docela bavil. DJ Louis Slipperz žádný peklo nepředvedl, což je škoda – byl jsem zvědavý jestli něco dá. Vše vyvrcholilo závěrečnou oslavnou hymnou s dvojslovným refrénem: „fuck you“. To se naopak lidi chytly a vesele (vždyť jsou na Pohodě) zpívali s nimi. Bramborovou štafetu odnesli polští Štaflík a Špagetka, -dvojice Lona a Rymek. Nejen, že jim už haproval zvuk, především lidí v sále bylo slabě 60, já stále vpřed. Ano, bavil jsem se. Poláci byli veselí, -vůbec se nenechali rozhýbat tou návštěvou, ze které ještě polovina byli opilí pankáči. Dokonce se jim povedlo toto publikum několikrát rozskákat. Šli do toho krutě dál a to jsem cenil. Pustili všechno ze svého alba o tranbantech a východních Helmutách. Skončili, byli vážně vtipní. Škoda, umím si představit to show, kdyby byla na ně maximální pozornost. A dále se hráli desky a konečně na ta Pohoda. Já už jsem ale odešel projít si okolní poodia – musím vám říct, co mě naprosto zničilo: na hlavní scéně (kde třeba na Lucii bylo 10000 lidí) Vystupovala zde jugoslávská grupa Sanja Ilic a Balkanika, byl to chór pěti zpěvaček v krojích, které pěli (velmi moderním způsobem, přitom si zachováli etnickou stylizaci). I přesto, že to působilo velmi komicky a současně neskutečně silně, bylo nejlepší zavřít oči a jenom se nechat vést těmi tóny cymbálů a balalajek -notně opět moderně doplněné o synťáky. Doporučuju všem si to sehnat (ke spaní a sexu třikrát denně!!) A tak dál. Teď je sobota. Tiskovka končí. Sneaker Pimps jsou vcelku vtipní, ale jsou to pořád Angličani. Dneska se chci podívat na Stereo MC`s slovenské Vidiek a na české Buty (těm fandím už dlouho). Díky všem, kdo došli až jsem…¨ budu se snažit sehnat ze včerejška fotky a dát je sem Tak z Pohody K-La

RUKAHORE_SHOP_BANNER

Diskutuj na Bbarak.cz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Už jsi četl?